سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
آلرژی غذایی چیست؟
چهارشنبه 91/10/20 ساعت 3:4 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

ترجمه: مژگان کریمی
آلرژی غذایی


آلرژی غذایی چیست؟ و چه غذاهایی می‌توانند سبب آلرژی شوند؟...


 

آلرژی غذایی زمانی رخ می‌دهد که بدن به برخی از غذاهایی که می‌خوریم واکنش نامناسب نشان می‌دهد. آلرژی غذایی با مسمومیت غذایی متفاوت است. غذاهایی که عموما سبب آلرژی می‌شوند در سنین مختلف کمی متفاوت هستند. احتمال اینکه کودکان و نوزادان بیشتر به تخم‌مرغ، شیر، بادام‌ زمینی، محصولات حاوی سویا، خشکبار نظیر گردو و گندم حساسیت نشان دهند، بیشتر است. اما بزرگسالان بیشتر به ماهی، ‌کره‌ بادام زمینی، صدف و خشکبار حساسیت نشان می‌دهند. اگر فردی در دوران کودکی به ماده غذایی حساسیت داشته باشد، احتمال اینکه این آلرژی در بزرگسالی از بین‌ برود زیاد است، اما امکان ابتلا به آلرژی غذایی در هر سنی وجود دارد.


 

باید مراقب چه چیز باشم؟
 

علایم آلرژی معمولا چند دقیقه بعد از خوردن غذاهای آلرژی‌زا ایجاد می‌شود. ممکن است فرد در دهان احساس خارش داشته باشد یا ممکن است پوست‌ بدن دچار کهیر شده یا بثوراتی در آن ظاهر شود. همچنین ممکن است بیمار دچار استفراغ، اسهال، انقباضات شکمی یا تنگی نفس شود. آلرژی غذایی شدید حتی می‌تواند سبب آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی تهدیدکننده حیات است و می‌تواند سبب تنگی نفس شدید و افت فشارخون یا شوک شود که اغلب نیاز به مراقبت‌های اورژانس دارد.


 

از کجا بفهمم که مبتلا به آلرژی غذایی هستم؟

با روش‌های مختلفی می‌توان فهمید که آیا فردی مبتلا به آلرژی غذایی است یا نه؟ این روشها شامل موارد زیر است:

• بعد از خوردن برخی غذاهای خاص هرگونه واکنش بدن خود را نسبت به آن یادداشت کنید (این کار به نام یادداشت غذایی نامیده می‌شود).

• از پزشک خود بخواهید که آزمایش خون برایتان درخواست کند. (البته این آزمایشات‌ خونی آلرژی غذایی شما را تایید نمی‌کند.)

• متخصص آلرژی می‌تواند آزمایشات خاصی انجام دهد که بنام چالش غذایی خوانده می‌شود. با انجام این آزمایشات، مشخص می‌شود که آیا شما به غذاهای خاصی واکنش نشان می‌دهید یا خیر. این آزمایشات معمولا در مطب یا بیمارستان انجام می‌شود تا در صورت بروز واکنش شدید، امکانات درمانی فراهم باشد.

• برای اینکه بفهمید آیا هنوز هم همان علایم حساسیتی را به غذاها دارید،‌ آن غذاها را مجدداً نخورید.


درمان آلرژی غذایی چیست؟

درمانی برای آلرژی غذایی وجود ندارد، اما علایم خفیف را می‌توان با برخی داروها کاهش داد. بسیاری از علایم نیز معمولا خودبخود از بین می‌روند.

بهترین راه برای توقف واکنش‌های حساسیتی، پرهیز از مصرف غذاهایی است که می‌تواند سبب این مشکلات شود. سایر روش‌هایی که می‌توانید برای کاهش واکنش‌های حساسیت انجام دهید شامل:

• استفاده از گردن‌بند یا دستبند هشداردهنده پزشکی است که نشان می‌دهد شما به این غذاها حساسیت دارید.

• برچسب روی مواد غذایی را به دقت بخوانید و مواد تشکیل دهنده آن ماده غذایی را به دقت چک کنید. به دنبال این واژه‌ها باشید: این محصول ممکن است حاوی مقداری (مثلا نام ماده غذایی حساسیت‌زا) باشد. یا در تهیه این محصول از (نام ماده غذایی حساسیت‌زا) استفاده شده است. اگر معنی آن جمله را متوجه نشدید برچسب مواد غذایی را با خود نزد پزشک ببرید. اگر از محتوی غذاهای تهیه شده در رستوران‌ها اطلاعی ندارید یا از آنها مطمئن نیستید، حتما از مدیر یا سرآشپز سوال کنید.

• از غذاهایی که ممکن است واکنش‌‌های متقاطع در شما ایجاد کند یا وضع‌تان را بدتر کند یا علایم مشابه آلرژی را ایجاد کند، غافل نشوید. برای مثال میگو یا خرچنگ که می‌تواند علایم مشابه آلرژی را ایجاد کند.

• بعد از حمل هر گونه ماده غذایی که به آن حساسیت دارید یا تماس با افرادی که به همان مواد حساسیت‌زا آلرژی دارند، دست‌هایتان را بشویید.

• با خود داروی اپی‌نفرین همراه داشته باشید. اپی‌نفرین دارویی است که وقتی دچار واکنش‌های آلرژیک سخت شدید، می‌توانید از آن استفاده کنید. پزشک می‌تواند طریقه استفاده از آن را به شما نشان دهد.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی نوین پزشکی



برچسب‌ها: پزشکی

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه