سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
دستور کار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
چهارشنبه 92/9/27 ساعت 11:13 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
سرلشکر جعفری در جمع پاسداران حفاظت فرودگاه و انصار مطرح کرد

مقابله با «بیوتروریسم» و «تروریسم لیزری» در دستور کار سپاه

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: بیوتروریسم و تروریسم لیزری و انواع مختلف روش‌های سنتی و مدرن باید همواره و هوشمندانه مورد رصد و شناسایی قرار گرفته و روش‌های دقیق مقابله با‌ آنها در دستور کار باشد.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، به نقل از سپاه نیوز، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در جمع کارکنان سپاه حفاظت فرودگاه‌ها و انصار و در بازدید از تجهیزات و نوآوری واحدهای آنان که در آستانه بیست و نهمین سالگرد تاسیس سپاه حفاظت فرودگاه‌ها صورت گرفت، گفت: دستاوردها و موفقیت‌های بزرگ و تحسین‌برانگیز سپاه در حوزه حفاظت فرودگاه‌ها و شخصیت‌ها، آرامش خاطر و فضایی بسیار امن را برای مسئولین عالی‌رتبه و کلیدی نظام و نیز آحاد شریف ملت ایران فراهم آورده است.

سرلشکر جعفری ادامه داد: این توفیقات که با گذشت حدود 3 دهه از صدور فرمان امام راحل، آوازه‌ای جهانی یافته، بویژه در شرایط و محیط ویژه کنونی که از تقاطع راهبردهای عملیاتی دشمنان و جبهه معاندین داخلی و خارجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به الگوهای رفتاری کارکنان سپاه حفاظت با مردم و مسئولین در صحنه اجرای ماموریت‌ها و وظایف محوله گفت: حفظ هویت مردمی مسئولان نظام و برخوردهای ارزشی و کریمانه با مردم در حین ماموریت‌های حفاظتی و اجتناب از رفتارهای سرد، سخت و غیراخلاقی با مردم و محور قرار دادن آموزه‌های دینی در کنار توجه به جنبه‌های حرفه‌ای از جمله مواردی است که باید همواره مورد اهتمام شما باشد.

سرلشکر جعفری در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: رعایت ارزش‌های انقلاب و توجه به مردم جزء اصلی خصوصیات رفتاری سپاه در هر شرایطی است که به حمدالله این موضوع به مثابه یک واقعیت انکارناپذیر در رفتار شما مشهود و مورد قدرشناسی مردم و مسئولین است.

وی با تبیین گونه‌های تهدید و لزوم آمادگی برای مقابله با آنها اظهار داشت: تهدیدات تروریستی در جهان امروز از پیشرفت‌های فناورانه قدرت‌های بزرگ و دشمنان پیچیده ما ریشه می‌گیرد. آنها تکنولوژی و سلطه‌گری جهانی را با هم ترکیب کرده و محیط فناورانه پیچیده‌ای از ترور را ایجاد کرده‌اند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به ابزارها و روش‌های دشمن در توانمندسازی ظرفیت‌های اطلاعاتی خود و تاکید بر ضرورت ارتقاء آمادگی‌های سپاه حفاظت برای مقابله هوشمندانه و موفق با تهدیدات قابل تصور دشمنان، گفت: ما باید هم بر توانمندی اطلاعاتی دشمنان و هم بر ابزارها و روش‌های آنان همواره مسلط باشیم.

سرلشکر جعفری تاکید کرد: بیوتروریسم، تروریسم لیزری و انواع مختلف روش‌های سنتی و مدرن باید همواره و به صورت هوشمندانه مورد رصد و شناسایی قرار گرفته و روش دقیق مقابله با آنها در دستور کار باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران




ایران در شدیدترین تحریمها
دوشنبه 92/9/25 ساعت 11:55 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

سردار ‌قاآنی در یادواره 72 شهید شهرک رزمندگان:
ایران در شدیدترین ‌تحریم‌ها جنگ را با سرافرازی پشت سر گذاشت

جانشین فرماندهی سپاه قدس گفت: ‌ایران در شدیدترین محدودیت‌ها جنگ را با سرافرازی پشت سر گذاشت.

خبرگزاری فارس: ایران در شدیدترین ‌تحریم‌ها جنگ را با سرافرازی پشت سر گذاشت

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سردار اسماعیل قاآنی در یادواره 72 شهید شهرک رزمندگان که در پایگاه بسیج رزمندگان اسلام در منطقه قاسم‌آباد مشهد با حضور جمعی از مسئولان شهرداری منطقه، ادارات دولتی، بنیاد شهید و خانواده‌های 72 شهید و جمعی از بسیجیان برگزار شد، اظهار داشت: شهید یعنی علمدار عزت و وجود شهدا همراه با عزت است.

وی افزود: سالار شهیدان در حرکتی که جامعه اسلامی و انسانی را به سمت زندگی شرافتمندانه هدایت کرد، می‌فرماید، کسی مانند حسین با کسی مانند یزید بیعت نخواهد کرد.

قاآنی گفت: در طول زمان هر کسی مانند یزید باشد سزاوار است علیه او قیام شود و هر کس مانند حسین وجود داشته باشد باید در مقابل یزیدیان بایستد.

جانشین فرماندهی سپاه قدس گفت: شهدا به تأسی از سالار شهیدان زیر بار ذلت نرفتند.

وی در ادامه بیان کرد: شهید برای اینکه عزت و سربلندی را برای خود و جامعه‌اش و از همه مهم‌تر اسلام و دین را حفظ کند، به میدان می‌رود و شهید می‌شود.

وی اشاره کرد: شهیدان ما در خطی که سالار شهیدان ترسیم و حرکت کردند، به خوبی تشخیص دادند که جبهه سالار شهیدان کجاست و در آن جبهه ایستادند و جان خود را فدا کردند.

وی گفت: خون این شهیدان استمرار حرکت سید‌الشهدا است.

قاآنی افزود: کسی که چنین مسیری را می‌رود، دارای ویژگی‌هایی است که از مکتب سالار شهیدان گرفته‌ است.

وی در ادامه گفت: اگر در نوع رفتار، وصیت، زندگی و منش شهیدان بنگرید خواهید دید تمامی ویژگی‌هایی را دارند که از مکتب سالار شهیدان کسب کرده‌اند.

وی گفت: شهیدان با تمام وجود، انرژی، معنویت و اخلاص کار می‌کردند و چنین انسان‌هایی شکست‌ناپذیر و عزت‌آفرین می‌شوند.

جانشین فرماندهی سپاه قدس افزود: کسی که در مسیر سیدالشهدا حرکت می‌کند، محصول کارش غیر از این نیست.

وی افزود: دوره‌هایی در جنگ محدودیت‌ها و فشارها به اوج خود می‌رسید اما شهیدان با صلابت می‌جنگیدند.

وی گفت: نه تنها در جنگ بلکه بعد از آن نیز با انواع تحریم‌ها و تهاجمات و انواع جنگ‌هایی که در این 35 سال دشمنان بر ما تحمیل کردند، فقط با مسیری که شهدا برای ما باز کردند، این دشمنان به نتیجه نرسیدند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با 700 میلیارد دلار هزینه به افغانستان، با انواع کمک‌هایی که در جنگ ایران و عراق به عراق کردند، با اطلاعات قوی و حمایت‌های سیاسی که از دشمنان ما می‌کردند، فقط با عزت ملت و مقاومت و دلیری مردم که این شهدا به آنها اثبات کرده بودند، نتوانسته‌اند کاری را تاکنون پیش ببرند.

قاآنی گفت: آنهایی که امروز در دنیا در عصر ما با عزت می‌جنگند در مکتب حسین درس خوانده و آموزش دیده‌اند.

وی ادامه داد: راه و مسیری که شهدا باز کرده‌اند، در حال پیشروی است و همه سنگرهای دشمن را یک به یک فتح خواهد کرد.

جانشین فرماندهی سپاه قدس افزود: امروز برخلاف تعداد شناورهای نظامی که در اطراف ما است، با کمی تند کردن فضاهای تبلیغاتی از سوی ایران، آمریکا ناو هواپیمابر خود را از خلیج فارس بیرون می‌برد و این نشان‌دهنده این است که دشمنان ما از پشتوانه‌ای که ملت ما دارند، می‌ترسند.

وی افزود: از جمله ویژگی‌های دیگر شهیدان ولایت‌مداری است، زمانی که به فرمان امام خویش به جبهه می‌رفتند.

قاآنی در خاتمه گفت: ما نیز اگر امروز می‌خواهیم همچنان سربلند به پیش برویم باید راه و مسیر شهیدان را طی کرده و گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشیم.

در این مراسم از کتاب و تندیس یادواره 72 شهید شهرک رزمندگان رونمایی شد.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: دفاع مقدس

باور کنید مرغ همسایه غاز نیست!
یکشنبه 92/9/24 ساعت 2:10 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

تلاش شیفتگان داخلی پژو و بی ‌اعتنایی فرانسوی‌ها به دعوت خودروسازان ایرانی

وزارت صنعت و برخی مدیران خودروساز کشور در حالی این روزها برای حضور دوباره پژو در ایران فرش قرمز پهن می‌کنند که پس از حضور این شرکت در ایران به دعوت رسمی مسئولان ایرانی، هنوز مسئولان پژو پاسخی به دعوت طرف ایرانی نداده‌اند.

خبرگزاری فارس: تلاش شیفتگان داخلی پژو و بی ‌اعتنایی فرانسوی‌ها به دعوت خودروسازان ایرانی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از آنکه نمایندگان برخی شرکت‌های خارجی به دعوت طرف‌های ایرانی برای حضور در همایشی که به سفارش وزیر صنعت برگزار شد، به ایران آمدند همه منتظر تغییر رویه این شرکت‌های خارجی بودند و حرف از تغییر رویکرد انها در همکاری با شرکت‌های ایرانی مطرح بود که این انتظار با پاسخ مثبتی از سوی خارجی‌ها مواجه نشد.

هرچند بازار ایران یک سرمایه بزرگ برای شرکت پژو محسوب می‌شود تا با مونتاژ خودروهای از رده خارج خود، سود زیادی را کسب کند، اما فرانسوی‌ها در مسیر بازگشت خود به ایران، کم ناز و عشوه‌گری نمی‌کنند و به قول معروف، حضور در ایران را با دست پس می‌زنند و پا پیش می‌کشند.

در چنین شرایطی و پس از برگزاری جلسه بین وزیر صنعت، مدیران ایران خودرو و نماینده شرکت پژو در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودروسازی ایران، هنوز پاسخی از سوی پژو به طرف ایرانی داده نشده است.

نماینده شرکت پژو در جلسه با وزیر صنعت ایران با بیان اینکه فعلاً برنامه‌ای برای حضور در ایران ندارد، گفت: هنوز رفع تحریم‌ها به ما ابلاغ نشده و فعلاً برنامه‌ای برای تولید در ایران نداریم.

در این جلسه، نعمت‌زاده خطاب به نمایندگان پژو و رنو گفت: حالا که تحریم‌ها تمام شده، چه برنامه‌ای برای حضور در ایران دارید؟ که نماینده پژو اعلام کرد برنامه‌ای برای این کار نداریم و هنوز رفع تحریم صنعت خودروی ایران به ما ابلاغ نشده است.

در چنین شرایطی، شرکت پژو هنوز واکنشی نسبت به درخواست طرف ایرانی نشان نداده و هیچ تماسی در این خصوص از سوی فرانسوی‌ها با طرف ایرانی گرفته نشده است.

این در حالی است که برخی مدیران خودروساز از جمله نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان بر لزوم حضور پژو در ایران تأکید دارند.

نعمت بخش در این مورد گفته است: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری مشترک ایران و پژو برای تولید محصولات پژو، توسعه همکاری با این شرکت اجتناب ناپذیر است.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو نیز به حضور دوباره پژو در ایران روی خوش نشان داده و می‌گوید: شرکای تجاری ایران خودرو به گونه‌ای عمل کنند که ایران خودرو از راه همکاری مشترک به هدف خود در زمینه ارتقای کیفیت و تنوع محصولات دست یابد.

استقبال خودروسازان ایرانی از شرکتی که با خروج ناگهانی خود از ایران علاوه بر نادیده گرفتن حقوق مشتریان، خسارت اولیه 800 میلیون یورویی را برای کشورمان به همراه داشت، در حالی ادامه دارد که شرکت پژو هنوز پاسخ مشخصی به دعوت ایرانی‌ها نداده است.

در این میان، تلاش برخی رسانه‌ها برای بازگرداندن دوباره خودروسازان خارجی متخلف به کشور قابل تأمل است.

منبع: فارس نیوز



برچسب‌ها: دولت یازدهم

مأمور سیا در ایران بود
شنبه 92/9/23 ساعت 6:43 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
آسوشیتدپرس فاش کرد:

شهروند آمریکایی ناپدید شده در ایران مأمور سیا بود  

رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ای که هفت سال پیش در ایران ناپدید شد، در ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.
گروه بین الملل مشرق - بنابر گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده‌ است، رابرت لوینسون، شهروند آمریکایی‌ای که هفت سال پیش در ایران ناپدید شد، در ماموریتی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، زمانی که این موضوع داخل دولت ایالات متحده فاش شده است، یکی از جدی‌ترین رسوایی‌ها را در تاریخ سیا به وجود آورده است، هر چند همه چیز تاکنون مخفی نگه داشته شده بود.

به نوشته رادیو فردا، کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که رابرت لوینسون برای امور تجاری شخصی به جزیره کیش سفر کرده بود. جایی که در نهایت پس از آن خبری از او در دست نیست.



اما آسوشیتدپرس می‌گوید سفر تجاری برای پوشاندن اصل ماجرا بوده است. آنچه به گفته همین خبرگزاری برای جلوگیری از ایجاد پرونده‌ای از سوی خانواده آقای لوینسون به پرداخت دو و نیم میلیون دلار از طرف سی‌آی‌ای به آنها انجامیده است.

آسوشیتدپرس می‌گوید بر پایه اطلاعات و مدارکی که به دست آورده و نیز مصاحبه و گفت‌وگو با ده‌ها تن از مقام‌های دولتی پیشین و کنونی که در مورد لوینسون مشغول تحقیقات‌ بودند یا هستند، این گزارش را منتشر کرده است.

به نوشته بی بی سی فارسی، بنابر این گزارش، ماموریت رابرت لوینسون در ایران تایید نشده بوده است و یک تیم سیا که در این مورد اختیارات کافی نداشته، به لوینسون برای جمع آوری اطلاعات پول می‌پرداخته است.



این گزارش در عین حال به ایمیل فرستاده شده به دوستی که در سیا کار می‌کرده، به نام "آن جابلونسکی"، اشاره می‌کند که در آن رابرت لوینسون گفته بود در رابطه با منبعی‌ست که با حکومت ایران ارتباط پیدا می‌کند و می‌تواند ملاقاتی را در دبی یا جزیره‌ای در همان نزدیکی ترتیب دهد.

لوینسون 65 ساله در اسفند ماه سال 1385 در جزیره کیش ناپدید شد. در آن زمان گفته شده بود که او به عنوان بازرس خصوصی برای یک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقیق در مورد قاچاق سیگار به ایران سفر کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌گوید نخستین بار در سال 2010 (سه سال پیش) رابط بین سیا و لوینسون را پیدا کرده و از آن موقع برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این مورد به کار خود ادامه داده است. به گفته این خبرگزاری، آسوشیتدپرس سه بار از انتشار این گزارش خودداری کرده است چرا که دولت آمریکا گفته بود به‌طور امیدوارکننده‌ای احتمال بازگرداندن او به آمریکا وجود دارد.

اما اکنون -به گفته آسوشیتدپرس- تلاش‌ها راه به جایی نبرده است و به گفته مقام‌های عالی دولتی آمریکا، کسانی که او را به گروگان گرفته‌اند تقریبا به طور قطع از رابطه او با سیا اطلاع دارند.



از اوایل سال 2011 هیچ تصویر یا ویدئویی از آقای لوینسون به دست خانواده‌اش نرسیده است. در اسفند 1391، اعلام شد که یک فایل ویدیویی و تصاویری از رابرت لوینسون برای خانواده‌اش فرستاده شده که او را با مو و ریشی بلند در لباس نارنجی رنگ شبیه زندانیان گوانتانامو نشان می‌داد.

با وجود اینها دولت آمریکا از انتشار گزارش آسوشیتدپرس ابراز تاسف کرده است.

شورای امنیت ملی آمریکا شرح و توضیح در مورد هرگونه ارتباطی میان لوینسون و دولت آن کشور را رد کرده است. سخنگوی این شورا گفته است تحقیقات در مورد او ادامه دارد و واشینگتن همچنان متعهد است که او را سالم نزد خانواده‌اش بازگرداند. این سخنگو در عین حال می‌گوید دولت از انتشار گزارش آسوشیتدپرس متاسف است، چرا که کمکی به بازگرداندن او به خانه نمی‌کند.

در عین حال روزنامه واشینگتن‌پست نیز در گزارشی می‌گوید پس از ناپدید شدن لوینسون، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به اعضای کنگره ایالات متحده گفته است که رابطه‌ای در آن زمان میان این سازمان و آقای لوینسون نبوده است. سیا در عین حال این موضوع را که او برای کار برای آن سازمان به ایران سفر کرده، رد کرده بود.

واشینگتن‌پست هم مانند آسوشیتدپرس می‌گوید ماه‌ها پس از ناپدید شدن او از ایمیل‌ها و مدارک دیگر می‌شد حدس زد که او تحت نظارت گروهی از تحلیلگران سیا به ایران سفر کرده است. این روزنامه نیز می‌گوید این افراد مسئولیت انجام ماموریت خارج از خاک آمریکا را نداشته‌اند.

بنا به گزارش این روزنامه مدیریت سیا ده نفر از کارمندان را در رابطه با این موضوع تنبیه کرده است که برخی از آنها اخراج شده‌اند اما آسوشیتدپرس می‌گوید که چهار تحلیلگر سیا به خاطر پرونده لوینسون اخراج و هفت نفر نیز تنبیه انضباطی شده‌اند.

 

گزارش خبری صدا و سیما از پرونده رابرت لوینسون

کاخ سفید بارها از دولت ایران خواسته است تا برای آزادی لوینسون همکاری کند.

در تازه‌ترین بیانیه در این مورد در آذرماه، کاخ سفید، به مناسبت نزدیک شدن ایام کریسمس و سال نو مسیحی، با به‌کار بردن واژه «احتراما» از جمهوری اسلامی ایران خواست برای تا?مین سلامت و آسایش و آزادی او، آمریکا را کمک کند.

در همان زمان پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رابرت لوینسون رکورد مدت زمان به گروگان رفتن یک آمریکایی را به نام خود ثبت کرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که سال هاست ایالات متحده آمریکا با سوء استفاده از پرونده لوینسون، ایران را متهم کرده است که یک شهروند عادی آمریکا را ربوده است؛ اتهامی که بارها ایران آن را رد کرده است. جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نیت خود، سال گذشته از خانواده لوینسون به ایران سفر کرده و در مورد سرنوشت این شهروند آمریکا که بنابر گزارش آسوشیتدپرس، جاسوس آمریکایی ها بوده، تحقیق کنند. نکته قابل توجه این است که بعد از این سفر، خانواده وی رسماً اعلام کردند ادعاهای آمریکا دروغ است و ایران هیچ نقشی در ربوده شدن لوینسون ندارد.
منبع: مشرق نیوز


برچسب‌ها: امریکا

توان شلیک موشک
جمعه 92/9/22 ساعت 8:17 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

فرمانده کل سپاه پاسداران:

توانمندی دفاعی ایران دشمنان را پای میز مذاکره کشاند/از کل کشور توان شلیک موشک داریم

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه یکی از اقدامات بازدارنگی ما، توان موشکی ماست، از نصب بمب و موشک‌های کاملا هدایت‌شونده بر روی پهپادهای سپاه خبر داد.
به گزارش مشرق، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه کنگره شهدای جهاد علمی که امروز در مرکز همایش‌‌های صدا و سیما برگزار شد، در جمع خبرنگاران، با اشاره به اقتدار ایران در زمینه‌های مختلف، گفت:‌ امروز موضوع موشکی و توان هسته‌ای صلح‌آمیز ملت ایران، در راستای اقتدار ملت ایران است.

وی توان نظامی ایران را مرتبط با مذاکرات هسته‌ای دانست و افزود: بدون تردید می‌توان گفت که امروز یکی از مؤلفه‌های بازدارنده در برابر دشمن توان مختلف دفاعی ما به ویژه توان موشکی است که شهید طهرانی مقدم جان خود را در این زمینه فدا کرد تا توان موشکی ما به گونه‌ای تأمین شود که بازدارنده باشد.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ممکن است از همه کسانی که در کشور هستند به دلیل عدم آگاهی برداشتهای مختلفی از توان نظامی ایران داشته باشند، تصریح کرد: امروز توان ما در ابعاد موشکی بسیار بالاست و روش‌هایی که موشک‌هایمان را نگه داری و شلیک می‌کنیم شبیه روش‌های ناهمطرازی است که حزب‌الله در جنگ 33 روزه به کار برد و ما نیز با همین روش‌های نامتقارن توانمندی‌های استراتژیک خود را نگه‌داری می‌کنیم.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه اطلاعات دشمنان از محل نگهداری موشک‌های ما واقعی نیست، تصریح کرد: آنها شاید محل‌های اولیه نگهداری موشک‌ها را می‌دانند ولی محل‌های نگهداری موشک‌ها مخفی بوده و روش‌های شلیک این موشک‌ها در سراسر کشور گسترده شده است.

وی تأکید کرد: دشمن با هزاران بمب نیز نمی‌تواند مانع از شلیک موشک‌های ما شود.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: ‌آنچه باعث شده دشمنان ما سر میز مذاکره بنشینند، توانمندی دفاعی ملت ایران است که امیدواریم از آن پاسداری شود.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری در مورد توانمندی نیروهای مسلح ایران در زمینه تکنولوژی پهپاد، گفت: آخرین دستاورد ما در این زمینه پهپادی است که توان پرواز تا 30ساعت را دارد و موتورهایی با سرعت می‌توانند بُرد آن را بالا ببرند.

وی افزود: اخیرا نیز توانمندی نصب بمب و موشک هدایت شونده و نقطه‌زن را به دست آوردیم و در واقع این در ردیف تکنولوژی برتر در این زمینه است.

سرلشکر جعفری در پایان با اشاره به پهپاد RQ170 به غنیمت گرفته شده از آمریکا اشاره کرد: مهندسی معکوس RQ170 مراحل آخر تحقیقات خود را طی می‌کند و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک آن را عملیاتی کنیم.
منبع: فارس نیوز




ایران به آمریکا
پنج شنبه 92/9/21 ساعت 11:46 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

 

سردار نقدی در کنگره ملی شهیده طاهره هاشمی:
بی‌اعتمادی ایران ‌به آمریکا پابرجاست‌/‌‌برخی تفاوت «نرمش» با «سازش» را نمی‌دانند‌‌

رئیس سازمان بسیج مستضعفین شهیده طاهره هاشمی را الگویی برای دختران جوان دانست و گفت: شهیده هاشمی بر عدم سازش با دشمن تاکید داشت در حالی که هنوز برخی تفاوت میان نرمش و سازش را نمی‌دانند.

خبرگزاری فارس: بی‌اعتمادی ایران ‌به آمریکا پابرجاست‌/‌‌برخی تفاوت «نرمش» با «سازش» را نمی‌دانند‌‌

 

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، سردار محمدرضا نقدی در برنامه عصرگاهی کنگره ملی شهیده طاهره هاشمی در اریکه آریایی آمل با بیان اینکه ‌شهیده هاشمی در مکتبی پرورش یافته ‌که اسلام ناب محمدی است و زنانی مانند حضرت زینب در آن  الگو هستند، افزود: وقتی خاطره‌ها را مرور کنیم می‌بینیم دختری 14 ساله میدان‌داری مقابله با دشمنان را بر عهده دارد و فعالیت انقلابی می‌کند در حالی که دختران هم سن و سال او در پی مسائل دیگری هستند و نمی‌توانند از قید و بند افکار خود رها شوند.

وی اظهار داشت: اینکه یک دختر اینگونه آزاد، با شرافت و با فضیلت باشد و خود را از تمام قیدهای مادی برهاند و به جایی برساند که به آزادی بشریت فکر کند یک الگو‌ست.

نقدی با بیان اینکه عظمت شهدای کشور است که استکبار را زمین‌گیر کرده است، با اشاره به نامه شهیده هاشمی به رزمندگان اسلام گفت: از همین متن کوتاه این شهیده می‌توان کتابی رسید و آرزوی به شهادت رسیدن بود که به او قلمی اینچنین داده است.

وی بیان داشت: بخشی از نوشته‌ها و خطابه او به آمریکا، اسراییل و صهیونیزم است و از ایستادگی سخن می‌گوید و در نوشته‌هایش بصرت موج می‌زند چون بیش از همسالان خود به عمق درک و تحلیل سیاسی دست یافته بود.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه درکی که شهیده هاشمی به آن دست یافته بود بسیاری از سیاستمداران امروز از رسیدن به آن عاجز هستند، اظهار کرد: در آن زمان بسیاری از کسانی که به دروغ شعار مرگ بر آمریکا می‌دادند را به خوبی تشخیص داده بود و تاکید کرده است که سازشی صورت نگیرد.

وی گفت: شهیده هاشمی به امداد الهی و تکیه بر قدرت خداوند می‌کند و می‌گوید پیروزی با ماست و اگر هم به شهادت برسیم بازهم ما پیروز خواهیم بود.

نقدی با بیان اینکه جوانان امروز ما باید با همین بصیرت دشمن را بشناسند و وارد میدان شوند، افزود: بسیاری هنوز فرق میان نرمش و سازش را نمی‌دانند و به یاد ندارند وقتی دشمن سرزمین ما را اشغال کرد به عظمت جنگیدیم و حقانیت خود را به دنیا ثابت کردیم.

 

*ایران ‌به آمریکا ‌اعتماد ندارد‌

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه ایران ‌به آمریکا ‌اعتماد ندارد، گفت: شعار مرگ آمریکا ادامه دارد و این تنها با تغییر ماهیت آمریکا از میان خواهد رفت.

‌نقدی ‌با اشاره به مسائل روز دنیا و کشور افزود: امروز ایران از آنچه قوانین و عرف بین‌الملل است کوتاه نمی‌آید و هر معاهده‌ای که حق ایران را تصرف کند و حقی از ما سلب کند را برنمی‌تابیم.

وی با بیان اینکه حق حاکمیت ملی قانون اساسی ماست و کسی نمی‌تواند ایران را از این حق قانونی محروم کند، گفت: پرونده‌ای که امروز در ژنو در جریان است به سطری کمتر از آن رضایت نمی‌دهیم و کوچکترین تعرضی را به حاکمیت کشورمان قبول نمی‌کنیم و دشمن بداند این خط قرمز ماست.

نقدی با اعلام اینکه راهی که شهدا رفتند منجر به بیداری اسلامی در دنیا شده است و اگر کسی تصور کند با سرکوب، بیداری اسلامی تمام شدنی است اشتباه می‌کند، تصریح کرد: امروز جنبش 99 درصدی در اروپا و امریکا شعله فروزان‌تری شده است که با این زورگویی‌ها خاموش نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته ایران کشوری بی‌سواد بود ولی امروز دشمن از توان علمی ما هراس دارد و مجبور است برای مذاکره التماس کند، ادامه داد: امریکا چندین سال برای مذاکره التماس کرد و برای حل مسایل پیام‌هایی فرستاد اما چون ما از طینت و ماهیت او باخبر هستیم نمی‌توانستیم به آمریکا اعتماد کنیم و امروز نیز این بی‌اعتمادی پابرجاست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه باید دستاوردهای عظیم نظام اسلامی را حفظ کنیم، افزود: مسئله ما و امریکا یک مسئله ماهیتی است و این نیست یک اختلافی میان دو نفر ایجاد شده باشد و به مرور زمان بخواهند رفع کنند.

وی تصریح کرد: دشمن باید توبه کند و حق و حقوق ایران را بازگرداند و تا زمانی که ماهیت خود را تغییر ندهد قابل اعتماد نیست.

نقدی با اشاره به اینکه مذاکره با کشور عراق نیز با بازپس گیری اسرا و مجروحین و حقوق ایران و نیز تغییر ماهیت کشور از صدام صورت گرفت، اظهار داشت: زمانی مرگ بر صدام می‌گفتیم اما دیگر صدامی نیست که نخواهیم با این کشور مذاکره کنیم بنابراین شعار مرگ بر آمریکا نیز هنوز باقی تا زمانی که ماهیت این کشور تغییر کند.

نقدی برگزاری این کنگره را تجدید میثاق با شهدا دانست.

خبرگزاری فارس

 

 



برچسب‌ها: امریکا

مقابله با دشمن به بسیج نمی رسد
پنج شنبه 92/9/21 ساعت 1:7 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

 

نقدی در جمع خبرنگاران:
نیروهای مسلح ما به قدری قوی هستند که کار مقابله با دشمن به بسیج نمی‌رسد

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: نیروهای مسلح ما به قدری قوی هستند که کار مقابله با دشمن به بسیج نمی‌رسد.

خبرگزاری فارس: نیروهای مسلح ما به قدری قوی هستند که کار مقابله با دشمن به بسیج نمی‌رسد

 

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، سردار محمدرضا نقدی رئیس‌ سازمان بسیج مستضعفین در حاشیه کنگره شهدای جهاد علمی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که لزوم حمایت از تیم هسته‌ای در شرایط فعلی چقدر است، گفت: هم‌اکنون همه دارند از تیم حمایت می‌کنند و مطمئناً هرچقدر تیم مذاکره کننده کار خود را خوب انجام دهد، دیگران از تیم حمایت خواهند کرد.

رئیس‌ سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: من به عنوان یک مطلع و کسی که حدود 10 سال مسئول تحقیقات صنعتی نیروهای مسلح بوده‌ام تاکید می‌کنم که امروز نیروهای مسلح ما تسلیحاتی باور نکردنی دارند که دشمن از بخش زیادی از آن بی اطلاع است.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم در صورت تجاوز دشمن به مرزهای ما، کار به ورود نیروی بسیج نرسد و با پاسخی که نیروهای نظامی رسمی ما به این تجاوز می‌دهند، کار دشمن یکسره شود.

نقدی در ادامه با اشاره به کنگره شهدای جهاد علمی و لزوم زنده‌ نگه داشتن یاد این شهدا تصریح کرد: شهدای علمی ما نشان دادند که آزادی در پیشرفت علمی صرفا یک شعار بوده و ما نیز توانستیم بزرگی دانشمندان خود را در همه ابعاد ثابت کرده و الگوهای خوبی را به جامعه و جهان معرفی کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

 




قدرت تسلیحات ایران
پنج شنبه 92/9/21 ساعت 1:4 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

 

 سردار نقدی در کنگره شهدای علمی:
آمریکا قدرت تسلیحاتی ایران را از نظامیان بپرسد نه از مسئولان سیاسی و دیپلماتیک

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه برخی از دوستان برآورد نادرستی از قدرت تسلیحاتی ما ارائه دادند، تصریح کرد: نیروهای نظامی ما سلاح‌هایی برای دشمن آماده کرده‌اند که دشمن دستش را بالا میبرد.

خبرگزاری فارس: آمریکا قدرت تسلیحاتی ایران را از نظامیان بپرسد نه از مسئولان سیاسی و دیپلماتیک

 

به گزارش خبرنگار گروه دفاعی خبرگزاری فارس سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در کنگره شهدای جهاد علمی که به همت سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد حضور یافت.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه شهدای جهاد علمی سه فضیلت علم، ایمان و جهاد را در هم آمیختند گفت: زندگی این شهیدان که به رشته تحریر در آمده است کاری بس شگرف است و جا دارد هر دانشجو برای شناخت مسیر موفقیت و کمال و رسیدن به تعالی علمی و ایمانی، زندگی این شهیدان را مطالعه کنند و آنان را الگوی خویش قرار دهند.

سردار نقدی در ادامه پیرامون دشمنی آمریکا و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط آنان گفت: دشمن وانمود می‌کند که این ترور‌ها و جنایت‌ها با انگیزه مقابله با دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است، در حالیکه این سخن تنها یک ادعاست. همه اطلاعاتی که در مقابله دشمن با پیشرفت علمی جمهوری اسلامی وجود دارد نشان می‌دهد که این جنایت‌های دشمن، برای کاهش قدرت تسلیحاتی ما نیست.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه خطاب به کسانی که برآورد نادرستی از قدرت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ارائه دادند گفت: برخلاف تصور برخی از دوستان که برآورد نادرستی از قدرت تسلیحاتی جمهوری اسلامی ارائه دادند باید بگویم قدرتی که جمهوری اسلامی دارد برای دشمنان قابل تصور نیست.

وی ادامه داد: البته این برآورد دوستان کار درستی نبود و یک ناشی‌گری سیاسی بود، انسان حتی اگر ضعیف هم باشد و امکاناتی نداشته باشد در مذاکره باید خودش را مقتدر نشان دهد، چه رسد به اینکه مقتدر به معنای واقعی نیز باشد.

سردار نقدی در ادامه تاکید کرد: آمریکا اطلاعات درست را از بنده که مسئول امر هستم بگیرد و نه از افراد سیاسی، بنده به آمریکا می‌گویم که اگر دست از پا خطا کنند کار به بسیجی‌ها نخواهد رسید و همان نیروهای مسلح رسمی ما آمریکا را تسلیم خواهند کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود در کنگره شهدای جهاد علمی با بیان اینکه وضعیت کنونی علمی کشور قابل مقایسه با اوایل انقلاب نیست گفت: این پیشرفت علمی در پرتو جهاد علمی بود که دانشمندان ما انجام دادند و البته به برکتی که در این کار ظهور پیدا کرد امروز توانایی‌های علمی ما در کشور نهادینه شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هیچ کس نسبت به وضعیت کشور برآورد غلط نکند و دشمن را خوشحال نکند، البته دشمن از توان نظامی ما آگاهی دارد. آمریکا نمی‌تواند حتی به یک کشور دست سوم حمله کند چه رسد به ایران، هر چند که این ادعا را دارد که گزینه نظامی روی میز است.

سردار نقدی با بیان اینکه مسئله دشمن با جمهوری اسلامی مسئله هسته‌ای و تسلیحاتی نیستف گفت: دشمن استقلال جمهوری اسلامی را برنمی‌تابد و با اسلام ما مخالف است، آمریکا از اینکه در جایی با نام اسلام پیشرفت صورت می‌گیرد مخالف است.

سردار نقدی با اشاره به حمله همه‌جانبه دشمن به جمهوری اسلامی گفت: دشمن از همه جوانب به ما حمله کرده است. از جنگ روانی، کودتا، ترور، تجاوز نظامی، تهاجم فرهنگی، تحریم‌ اقتصادی، فتنه، براندازی و حال نیز جنگ علمی.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تبیین چرایی جنگ علمی دشمن با جمهوری اسلامی گفت: دشمن بدین خاطر به جنگ علمی علیه ما روی آورده، چرا که علم قدرت‌آفرین است و ما را از آنان بی‌نیاز می‌کند.

وی افزود: امام (ره) فرموده‌اند کسی که علم ندارد باید تابع قدرت دیگران باشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه خاطرنشان کرد: جنگ علمی آنان علیه جمهوری اسلامی بدین خاطر است که می‌ترسند کشور ما الگو شود به همین خاطر احساس حسادت و عقب‌ماندگی نسبت به ما می‌کنند و می‌ترسند بشریت راه جدید خود را در اسلام پیدا کند.

سردار نقدی با اشاره به تلاش دشمن برای جلوگیری از پیشرفت علمی کشورمان گفت: دشمن برای جلوگیری از پیشرفت علمی کشور از پیشرفت‌های خود بت می‌سازد.

وی افزود: امام (ره) در همین باره فرموده‌اند که مبادا از پیشرفت غربی‌ها بت بتراشید و روحیه گدا‌پروری را پرورش دهید و مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که «ما می‌توانیم» ملت ما به عکس آن تبدیل نشود.

وی با اشاره به دیگر راهبردهای دشمن اظهار داشت: القاء خود‌باختگی، فریب و جذب نخبگان کشور، تحریم علمی و تجهیزات آزمایشگاهی و مواد اولیه، تحریم دانشجویان و دانشمندان در استفاده از منابع علمی، ایجاد مزاحمت برای دانشمندان ایرانی، حملات سایبری به مراکز علمی، جاسوسی علمی و نشر اسناد مجعول و آشفته کردن فضای دانشگاه از دیگر راهبردهای دشمن برای مقابله با پیشرفت علمی کشورمان است.

سردار نقدی افزود: ما آشفته کردن فضای دانشگاه توسط دشمن را در فتنه‌های 78 و 88 مشاهده کردیم. آنان نمی‌خواهند ما در دانشگاه‌ها فضای آرامی داشته باشیم و دشمن در حقیقت سیاست‌زدگی فضای دانشگاه را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: البته ما معتقدیم دانشگاه باید نشاط سیاسی داشته باشد اما نباید جولانگاه جریانات سیاسی شود.

سردار نقدی با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای گفت: این اقدام جبهه استکبار دشمنی آنان را علیه پیشرفت علمی ما آشکار کرد و این ترورها نقاب را از چهره مدعیان حقوق بشر برداشت.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به وظیفه دانشگاهیان در ادامه راه گفت: جوانان ما برای اینکه راه نیمه تمام شهدای جهاد علمی را به پایان برسانند باید پایمردی در عرصه جهاد علمی را داشته باشند تا ایران اسلامی به مرجعیت علمی جهان برسد.

وی با اشاره به لزوم شتاب بیشتر پیشرفت علمی کشور گفت: اگر این پیشرفت علمی کشور متوقف شود قطعا یک فاجعه برای کشور خواهد بود و جوانان ما نباید بگذارند این حرکت بالنده علمی کشور از شتاب بیفتد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه خاطرنشان کرد: ادامه جهاد علمی تا محو کامل رژیم صهیونیستی و خشکانیدن ریشه ترور از دیگر وظایف ما برای تداوم پیشرفت علمی کشورمان است.

سردار نقدی در ادامه سخنان خود در کنگره شهدای جهاد علمی خاطرنشان کرد: دیپلماسی جمهوری اسلامی رسما اعلام کرده است که ما موضعمان در قبال رژیم صهیونیستی این است که رفراندومی با رای‌گیری از تمام ساکنان اصلی فلسطین برگزار شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ابتدای شکل‌گیری‌اش رژیم آپارتاید آفریقا را به رسمیت نشناخت که البته این رژیم محو شد و این اتفاق باید در مورد رژیم صهیونیستی نیز بیفتد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه خاطرنشان کرد: وزیر خارجه کشور ما می‌گوید که دیپلماسی بیانیه خواندن نیست و باید وارد عمل شد و تعامل کرد. ما نیز همین را می‌خواهیم.

وی افزود: ما از اینکه بیانیه بدهیم و اعلام کنیم که می‌خواهیم در فلسطین رفراندوم برگزار شود کافی نیست. ما باید وارد عمل شویم و با دیگر کشورها در این خصوص رایزنی کنیم تا برگزاری فراندوم را به یک اجماع بین‌المللی برسانیم.

سردار نقدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی در راس کشورهای غیرمتعهد است و ما نباید این فرصت را از دست بدهیم و ما از دستگاه دیپلماسی‌مان می‌خواهیم که در این عرصه فعالتر شوند و جهان را از دست این غده سرطانی نجات دهند.

منبع: خبرگزاری فارس

 

 




آسیب زدن به دستگاه های امنیتی کشور
چهارشنبه 92/9/20 ساعت 2:19 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

نگرانی از تلاش دولت برای دورزدن نمایندگان مجلس با ایجاد نهاد امنیتی موازی؛
وزیر اطلاعات دولت اصلاحات: هنوز وزارت اطلاعات به «تسخیر دولت جدید» در نیامده است!/ آیا تجربه تلخ آسیب زدن به دستگاه های امنیتی کشور تکرار می‌شود؟

 

گروه سیاسی- رجانیوز: «اگر به نطق رسمی آقای وزیر اطلاعات در زمان رای اعتماد در مجلس استناد کنیم، ایشان هم از این نظر همین مشی را در نظر گرفته‌اند ضمن اینکه هنوز وضعیت گذشته به «تسخیر دولت جدید» درنیامده. این دوران، دوران گذار و فترت است.» این عبارات بخشی از سخنان علی یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی و  دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی است که اخیرا در گفتگو با ایسنا بیان شده است.

به گزارش رجانیوز، شاید آن روزی که حسن روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مکررا به شایسته سالاری و مخالفت با رفت و آمدهای اتوبوسی مدیران اشاره داشت، کمتر کسی تصور می کرد چندماه بعد که وی در مسند رییس جمهور جدید کار خود را آغاز میکند، نه تنها خلاف شعارهای انتخاباتی خود عمل کرده که حتی موج این تغییر و تحولات گسترده را به حساس ترین و مهم ترین جایگاه های مدیریتی و امنیتی کشور نیز برساند، بگونه ای که دستیار ارشد وی به راحتی و در یک گفتگوی رسمی اعلام کند وزارت اطلاعات هنوز! به «تسخیر دولت جدید» در نیامده است.

این در حالی است که آقای روحانی در نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران اعلام داشت دولت تدبیر و امید از نیروهای متعهد و کارآمد گذشته استفاده خواهد کرد و با کلید آمده است و نه با داس.

حال سخنان مبهم و عیجب علی یونسی درباره تسخیر وزارت اطلاعات توسط دولت جدید را مشخص نیست چگونه باید تفسیر کرد و اگر معنای این سخن کنار گذاشتن نیروهای کارآمد و متعهد در این نهاد حساس و جایگزینی نیروهای سیاست زده ای است که در سالهای گذشته آسیب های حضور آنها در نهادهای مختلف نظام بارها و بارها اثبات شده است، باید منتظر ماند و دید مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای نظارتی چه واکنشی به این مساله خواهند داشت.

از سوی دیگر اهمیت سخنان خطرناک یونسی آنجایی خود را نشان می دهد که تجربه سه دهه بعد از پیروزی انقلاب به خوبی نشان داده است حضور عناصر خودسر و افراطی در نهادهای حساسی مانند وزارت اطلاعات که با تغییر و تحولات دولت ها به صورت اتوبوسی آمده و رفته اند، تا چه حد می تواند مضر و در راستای اخلال در امنیت ملی کشور باشد، «قتل های زنجیره ای» شاید بارزترین مثالی باشد که بتوان در این باره به آن استناد کرد و یکی از علل اصلی بوقوع آمدن آن عدم اشراف وزیر اطلاعات وقت به نیروهای زیر دست خود و دور خوردن در بکارگیری افرادی بود که  بعدها نقش آنها در ایجاد آن بحران مشخص شد.

این مساله مهم چند ماه قبل مورد تاکید حمید رسایی، نماینده مخالف آقای سید محمود علوی وزیر اطلاعات فعلی در جلسه رای اعتماد مجلس قرار گرفته بود. رسایی در این باره تاکید کرده بود: «عدم آشنایی و تسلط بر امور درباره وزارتخانه حساسی مانند وزارت اطلاعات آسیب‌های جدی به کشور ما وارد می‌کند. همه شما به یاد دارید که در سال 76، وقتی دولتی روی کار آمد وزیری را معرفی کرد که او هم هیچ سابقه و آشنایی با این حوزه نداشت ... وزارتخانه‌ای وزیرش بر امور تسلط نداشت  یک تیم امنیتی که مسئله داشتند؛ این هشدار است، این آقایان آن روز اصلا با انتصاب این وزیر مخالفت نکردند، نتیجه‌اش این شد که بی‌تجربگی موجب شود وزیر را دور بزنند، قتل‌های زنجیره‌ای تحقق پیدا کردند، مهمترین هدف قتل‌های زنجیره‌ای زدن و تخریب وزارت اطلاعات بود.»

حال باید بار دیگر منتظر بود و دید که وزیر اطلاعات فعلی، تحت تاثیر و کنترل اطرافیان رییس جمهور و عناصر خارج از این وزارتخانه، داس اعتدال را به این وزارتخانه حساس نیز خواهد رساند و به تعبیر علی یونسی، وزارت اطلاعات را به «تسخیر دولت جدید» در خواهد آورد یا اتفاق دیگری خواهد افتاد؟

به نظر می‌رسد که علی یونسی که به دلیل آگاه بودن از عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به خود برای تصدی جایگاه وزارت اطلاعات، نتوانست حضور مستقیم در این وزارتخانه داشته باشد، اکنون به دنبال تاثیرگذاری بر ساختار امنیتی کشور و دور زدن نظارت نمایندگان مردم در بهارستان است. به همین دلیل، لازم است تا بهارستان نشینان توجه لازم را به این موضوع داشته باشند و با تنظیم قوانین مناسب، مانع از سیطره این جریان فکری خطرناک بر دستگاه امنیتی کشور شوند.

منبع: رجانیوز



برچسب‌ها: دولت یازدهم

کاهش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی
چهارشنبه 92/9/20 ساعت 2:17 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

 

توضیحات جدید درباره جزئیات کاهش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی؛
بی‌توجهی دولت در ریل‌گذاری قانونی تولید علم کشور در بودجه سال 93

 

گروه اقتصادی - رجانیوز: پایگاه اطلاع رسانی رجا روز شنبه در باب "کاهش بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی"مطلبی را منتشر کرده  بود. این صندوق که مسئول حمایت از صنایع دانش بنیان در لایه های مختلف تحقیقاتی تا تجاری سازی است.

به گزارش رجانیوز، رئیس جمهور محترم با ارائه آماری از مصوب شدن حمایت 500میلیارد تومانی از این صندوق در بودجه پیشنهادی سال آینده کشور خبر دادند. اما این میزان در مقایسه با بودجه در مقایسه با بودجه مصوب دو سال گذشته که 1200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود از کاهشی بیش از 50 درصد خبر می دهد.(+) وقوع چنین امری ممکن است به دلیل پیش بینی های درآمدی دولت در سال آینده باشد. چنین نگاهی در وهله اول ممکن است مبتنی بر واقع بینی و اعلام بودجه های قابل تحقق، حمل شود. ولی معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست خبری خود با رسانه ها، به مناسبت هفته پژوهش، از کاهش «قانونی» بودجه علمی کشور خبر داده است.

دکتر وحید احمدی با اظهار نگرانی از کاهش بودجه پژوهش کشور می گوید: «علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته به دلیل مشکلات موجود، بسیاری از ارقام بودجه پژوهشی سال آینده، تغییر نیافته و همچنین «اختصاص یک تا سه درصد بودجه دستگاه‌های اجرایی به بخش پژوهش» در بودجه 93 لحاظ نشده است، اما پیگیر هستیم که این موضوع به بودجه 93 برگردد. در این جلسه طبق توافق صورت گرفته قرار شد نیم درصد از 14.5 درصد اعتبارات ارزی وزارت نفت برای کمک به فعالیت‌های پژوهشی و کلان در بودجه سال 93 تخصیص یابد تا این رقم 500 میلیون دلاری صرف مباحثی همچون طرح‌های کلان و کمک به تجهیزات شود که متاسفانه این موضوع نیز در بودجه سال 93 لحاظ نشده است.»

در قانون برنامه بودجه سال گذشته، بند116، توجه زیرساختی و مهمی به بحث بودجه پژوهشی کشور صورت گرفت که در آن به جای اختصاص یک عدد مشخص، همه دستگاه های اجرایی موظف به تخصیص یک تا سه درصد بودجه خود به انجام امور پژوهشی و فنآوری شدند. در آیین نامه اجرایی این بند بر اساس جزء(1) بند(م) ماده(224) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که «کلیه دستگاههای اجرائی و مراکز تحقیقاتی وابسته به آنها و شرکتهای دولتی که از اعتبارات بخش تحقیقات کشور (توسعه علوم و فناوری و یا اعتبارات پژوهشی) استفاده می‌کنند، موظفند این اعتبارات را براساس سیاستگذاریها و اولویتهای تحقیقاتی تعیین‌شده توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری هزینه نمایند و هر سه ‌ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به دبیرخانه شورای علوم، تحقیقات و فناوری ارائه دهند.»

 اکنون دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فنآوری(عتف)، معاون پژوهشی وزیر علوم خبر حذف این بند در بودجه سال 1393 می دهد.

رشد تولید علم به عنوان یکی از منابع اصلی قدرت جمهوری اسلامی ایران یکی از موارد مهمی است که تأکیدات جدی مقام معظم رهبری را همیشه به همراه داشته است. به گونه ای که در دولت گذشته، علیرغم جایگاه اول ایران در  تولید علم منطقه خاورمیانه، ایشان توقف و غفلت از تداوم همین مسیر رشد را متذکر شده اند، چرا که کشورها و رقبای ایران نیز در تلاش و تکاپو هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای با آغاز دولت یازدهم تأکیدات خود را بر حفظ سرعت رشد علم مضاعف کرده و از خطری پرهیز داده اند که مباحث سیاسی بی حاصل، مانع رشد علمی کشور نشود. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز بر همین اساس نسبت به انتصابات وزارت علوم اهتمام ویژه ای به خرج داده است.

هر چند کاهش درآمدهای نفتی در بخش های مختلف باعث اختلال در وضعیت اقتصادی کشور شده است، اما اقتصاد دانش بنیان و توجه به تولید علم و هدایت آن به سمت تجاری سازی یکی از مهمترین ارکان اقتصاد مقاومتی است. اقتصادی که در آن بودجه سالانه کشورمان با تکیه به درآمدهای غیرنفتی و درون زا، گروگان مذاکرات ایران و غرب نخواهد شد.

رئیس جمهور محترم در سخنرانی خود در روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی، به درستی به همین مسئله اشاره کرده اند: « آن روزها که وضع نفت ما در گذشته خیلی خوب بود در آمدمان 70-80 میلیارد دلار بود و با بقیه درآمد ارزی ما حدود 100 میلیارد دلار بود. چهار شرکت دانش بنیان مانند اپل و گوگل و فیس بوک و مایکروسافت 266 میلیارد دلار بوده است. سود خالصشان. شما دانشگاهیان هستید که باید اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهید.... همین شرکت ها هستند که باید اقتصاد آینده ما را بسازند. همینها باید ارز آوری کنند و به مراتب درآمد ارزیشان اگر در سالهای آینده درست عمل کنیم به مراتب از نفت و گاز بیشتر خواهد بود.»

تدبیر دولت یازدهم در این زمینه به روایت رئیس جمهور یکی حل اختلاف بین وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری و افزایش بودجه عنوان شده است. اما همان طور که اشاره شد بودجه مصوب صندوق اختصاصی حمایت از شرکت های دانش بنیان کاهش یافته است. و اکنون با  انتشار بودجه سال 93 معلوم می شود بودجه پژوهشی کشور دچار نقص قانونی و زیرساختی شده است. چنین اقدامی نه یک کاهش بودجه ساده بلکه به نوعی تغییر ریل گذاری های قانونی کشور در حوزه تولید علم محسوب می شود که دولت و کارگزاران نسبت به تبعات آن باید پاسخگو باشند.

یکی از خیانت های بزرگ رژیم طاغوت ریل گذاری بودجه ریزی کشور بر اساس دلارهای نفتی و تبدیل اقتصاد ایران به یک اقتصاد تک محصولیِ ضربه پذیر بود. مسیری که متأسفانه رویکردهای تکنوکراتیک بعد از انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی، نسبت به اصلاح آن دغدغه ای از خود نشان نداد و بودجه 1393 کشور نیز حاصل همان نگاه است.(+) اجماع کارشناسان دلسوز و کارگزاران خدوم جمهوری اسلامی، تمدن سازی و نظام سازی اسلامی، را از مسیر اقتصاد دانش بنیان به صورت اساسی مورد توجه قرار داده اند. لذا عدم وجود نگاه زیرساختی و بلند مدت به حل معضلات اقتصادی ایران به بهانه حل مشکلات اقتصادی کوتاه مدت و روزمره، دولت فعلی را در چشم آیندگان مقصر خواهد دانست.

رجانیوز در تذکر دیگری از گره زدن سرنوشت علمی کشور با مذاکرات 5+1 اظهار نگرانی کرده بود.(+) نگاهی که در آن بودجه واصله از حصول درآمدهای نفتی رهین به نتیجه رسیدن مذاکره می باشد. نگاهی که علی­رغم اعتراف به پیشرفت های علمی چندساله اخیر منتظر دسترسی به منابع علمی تحریم شده و تحقق یافتن فرصت های مطالعاتی بیشتر در دانشگاه های غربی است. اکنون باید گفت وجود چنین پیش بینی هایی در بودجه سال آینده نگرانی از وضعیت علمی کشور دوچندان می شود. 

منبع: رجانیوز

 



برچسب‌ها: دولت یازدهم

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه