سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
بسیج و امریکا - 1
دوشنبه 92/11/7 ساعت 10:27 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

متن کامل گزارش بسیج درباره آمریکا

معاونت امور بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین گزارشی از وضعیت نقض حقوق بشر در آمریکا تهیه و منتشر کرد.

به گزارش مشرق ، گزارش وضعیت نقض حقوق بشر در سال 2013 در ایالات متحده آمریکا به همت معاونت امور بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین تهیه شده است.

متن کامل این گزارش به زبان فارسی به  شرح ذیل است:

1-1.تعریف حقوق بشر:

حقوق‌بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود.

مطابق اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال‌ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابری‌طلبی، به هم پیوستگی و در هم تنیدگی را داراست.

از این‌رو به تمامی افرد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همه افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست.

اعلامیه جهانی حقوق بشر که در 11 دسامبر سال 1491 در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید،  میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، میثاق بین المللی حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که در سال 1411 به تصویب مجمع عمومی رسیدند،کنوانسیون ممنوعیت ومجازات جرم ژنو ساید؛ کنوانسیون حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان؛  کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان؛ کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات خشن،  غیرانسانی و موهن؛ کنوانسیون حقوق کودک و کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان مصداق‌های حقوق بشر را مشخص کردند.

با در نظر گرفتن این اسناد، حقوق بشر مجموعه‌ای از قواعد و مقررات حقوقی بین‌المللی است که در هم? زمان‌ها و مکان‌ها از مقام، منزلت و کرامت انسانی تمام افراد و یا گروه‌ها صرفاً به دلیل اینکه انسانند، در مقابل هم? دولت‌ها حمایت می‌کند.

1-2. تعریف نقض حقوق‌بشر:

زمانی دولت و نهادهای وابسته آن و یا نهادهای غیردولتی حقوق اساسی افراد را  از جمله حقوق مدنی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها را  انکار و مورد تجاوز  قرار می‌دهند، نقض حقوق‌بشر رخ داده است.

نقض حقوق بشر شامل رعایت نکردن، نقض و ممانعت از برخورداری انسان‌ها از تمامی حقوقی است که به صرف انسان بودن از آن حقوق برخوردارند و در اسناد بین‌المللی مطرح شده‌اند.

نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا(3102)

1-3.مجازت اعدام :

از سال 1411 که دولت فدرال در ایالات متحده آمریکا مجازات اعدام را دوباره مجاز کرد، تاکنون یک هزار و 253 مورد مجازات مرگ اجرا شده است.

در سال 3112 آمار مربوط به اجرای مجازات مرگ در آمریکا به 21 تن رسید که بیشتر آنها در دو ایالت تگزاس و اوکلاهما اجرا شده است.

اگرچه این آمار نسبت به سال 3113 که شمار اعدام‌شدگان در آن 93 مورد اعلام شد، اندکی کاهش یافته است اما سه هزار و 111 تن از زندانیان آمریکا منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.

شمار این افراد در سال 3112، 31 درصد افزایش داشته است که نسبت به سال‌های 3113 و 3111، چشمگیر بوده است.

2 اگر چه مقامات ایالتی و فدرال آمریکا به خاطر ممانعت از انتقادهای حقوق بشری، تلاش دارند که هر ساله تعداد معینی از احکام اعدام را اجرا کنند اما افزایش شدید شمار محکومین به مرگ در سال 3112 نشان می‌دهد که این کشور به جای تلاش برای کاهش اعدام در مسیر مخالف گام برداشته است.

این در حالی است که ماده 1 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که آمریکا یکی از امضاءکننده‌های آن است، ناظر بر حق زندگی است و اعمال مجازات مرگ را جایز نمی‌داند و از کشورها خواسته که در مسیر الغای مجازات اعدام تلاش کنند.

1-4.نقض حقوق زندانیان

آمریکا در حالی که 5 درصد جمعیت جهان را داراست، 35 درصد از زندانیان جهان را در خود جا داده است.

طبق آمار ماه آگوست سال 3112، این کشور با داشتن حدود دو میلیون و 911 هزار زندانی در رده نخست جهان ایستاده است.

در این کشور از هر 111 تن یک تن در پشت میله‌های زندان است.

9 جمعیت بالای زندانیان در آمریکا موضوع رعایت حقوق زندانیان در این کشور را در کانون توجه نهادهای حقوق بشری قرار داده است.

سال 3112 یکی از بدترین سال‌های زندانیان آمریکا بود که در زیر به مهمترین موارد نقض حقوق آنها توسط دولت فدرال و دولت‌های ایالتی اشاره می‌کنیم.

1-4-1. زندان بگرام

زندان بگرام که از آن به عنوان «گوانتاناموی افغانستان» یاد می‌کنند، به یکی از مصادیق نقض حقوق بشر توسط دولت آمریکا تبدیل شده است.

بررسی‌های دیده‌بان حقوق‌بشر درباره شکنجه‌گری آمریکا در زندان بگرام افغانستان نشان می‌دهد دست کم 111 نظامی و غیرنظامی آمریکایی در مواردی از بدرفتاری یا قتل زندانیان دست داشته‌اند.

در روزهای آخر سال 3112 میلادی بود که  بی‌گناهی هزاران زندانی در زندان بگرام از سوی کمیته بررسی وضعیت حقوق بشر در این زندان به اثبات رسید.

رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعتراف کرد که اکثریت قریب به اتفاق زندانیان زندان بگرام بی‌گناه گرفتار، زندانی و شکنجه شده‌اند.

این درحالی است که نظامیان آمریکایی در این زندان از ابزارهای بسیار غیراخلاقی برای شکنجه زندانیان استفاده کرده و برای اعتراف گرفتن بارها در برابر آنها به مقدسات اسلامی توهین کرده‌اند.

1-4-2. نقض گسترده حقوق بشر در زندان های کالیفرنیا

اعمال شکنجه‌های روحی و جسمی و انفرادی‌های بلندمدت در زندان‌های آمریکا در سال 3112 به اوج خود رسید.

به شکلی که در تاریخ 1 ژوئیه این سال زندان‌های کالیفرنیا شاهد بزرگ‌ترین اعتصاب غذای ساکنانش در طول تاریخ آمریکا بود.

در این اعتصاب حدود سی هزار زندانی شرکت کردند و برخی از آنها حدود دو ماه در اعتصاب بودند .به گزارش عفو بینالملل، نزدیک به 5 هزار تن از مجموع 121 هزار زندانی کالیفرنیا به مدت طولانی در زندانهای انفرادی بدون پنجره نگه داشته شدهاند.  این نهاد حقوق بشری در گزارش خود در مورد زندانیان کالیفرنیا مسئولان زندانها و مقامات سیاسی فدرال و ایالتی را متهم به نقض حقوق زندانیان و مفاد میثاق حقوق مدنی و سیاسی در موارد زیر کرد:

نقض حق تنفس و ورزش: طبق این گزارش زندانیانی که در ایالت کالفرنیا در انفرادی هستند در طول شبانه روز به مدت 32 ساعت در سلولهای انفرادی نگه داشته میشوند و تنها یک ساعت حق دارند در یک حیاط کوچک و محصور ورزش کنند.

نقض حق ملاقات: بسیاری از زندانیان حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری با خانواده خود را ندارند و تنها در موارد ضروری مانند فوت یکی از اقوام از این حق برخوردار می‌شوند.

محدودیت در داشتن وسایل شخص: زندانیانی که در انفرادی به سر میبرند به هیچ وسیله شخصی برای سرگرمی و یا انجام فعالیتهای درون سلولی دسترسی ندارند. کتاب، روزنامه و حتی قلم و کاغذ به ندرت در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد.

نقض حق درمان جسمی و روحی: طبق گزارش عفو بینالملل بسیاری از بیماران روحی و جسمی در زندان-های انفرادی نگه داشته می‌شوند که این امر منجر به افزایش آمار خودکشی در زندان های انفرادی شده است.1 یک زندانی 23 ساله به نام «بیلی سل» که گفته می‌شد از اعتصاب کننده‌ها بوده در زندان فوت کرد. این زندانی چند روز پیش از مرگش، درخواست رسیدگی و مراقبت پزشکی کرده بود که با بیتوجهی مسئولین زندان مواجه شده بود. مقامات زندان ادعا کردند که این زندانی خودکشی کرده است. اما ائتلاف همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان فاش کرده که این زندانی بر اثر اعتصاب غذا ضعیف شده بود و نیاز به مراقبتهای پزشکی داشته است و مقامات زندان به این امر بی‌توجه بودند.

1-4-3.نقض سازمانیافته حقوق بشر در زندان می. سی. سی پی.

مرکز تادیبی شرق می. سی. سی. پی1 در سال 3112 شاهد یکی از بزرگترین تجاوز سازمان یافته به حقوق زندانیان در ایالات متحده بود. اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا1 در گزارشی که در  تاریخ 21 می 3112، منتشر کرد با متهم کردن اداره تادیب می. سی. سی. پی به نقض سازمان یافته حقوق زندانیان از مسئولان آن در دادگاه شکایت کرد. در گزارش این اتحادیه موارد زیر به عنوان مهمترین اقدامات ضد حقوق زندانیان مطرح شده است:

• منع دسترسی بیماران روانی به مراقبتهای اولیه بهداشتی و پزشکی؛
• نگهداری زندانیان در سلولهای بدون پنچره، نور و سرویس بهداشتی؛
• عدم محافظت از زندانیان در برابر تجاوز و ضرب و شتم دیگر زندانیان؛
• کاربرد خشونت علیه زندانیان توسط ماموران امنیتی.

در گزارش اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا آمده است که در سال 3112 تحت این شرایط در این مرکز یک تن در سلول انفرادی خودکشی کرده، یه زندانی به خاطری ممانعت مقامات زندان از دسترسی به داروی «گلوکوم»4 و متخصص، بینایی خود را از دست داده و یک زندانی دیگر به خاطر ابتلا به «سیاه مردگی»11 در انگشتانش در اثر خونریزی ناشی از چاقو خوردن، مجبور به قطع انگشتان شده است زیرا به موقع تحت درمان قرار نگرفته بود.

1-4-4.شکنجه و تغذیه اجباری زندانیان:


پس از سال 3115 که «تغذیه اجباری»11 در گوانتانامو اجرا شد، مقامات آمریکایی این زندان در پی اعتصاب غذای مجدد زندانیان گوانتانامو در ماه فوریه سال 3112 و ادامه آن در چندین ماه، دوباره اجرای این نوع تغذیه را در پیش گرفتند. دیدبان حقوق بشر، کمیته بینالمللی صلیب سرخ و شورای حقوق بشر سازمان ملل تغذیه اجباری را نوعی شکنجه، نقض حقوق بشر و حقوق بینالملل اعلام کردهاند.13 در روزهای اوج این اعتصاب غذا حدود 119 تن از 111 زندانی گوانتانامو از خوردن و آشامیدن امنتاع میکردند ،که 95 تن از آنها تغذیه اجباری می‌شدند.

همچنین رفتار با زندانیان گوانتانامو در سال 3112 همواره با خشونت و توهین همراه بوده است. اگر چه در این سال از روش «خفگی مصنوعی» برای شکنجه زندانیان استفاده نشد اما توهین به زندانیان و مقدسات آنها،  قفل و زنجیر کردن آنها و آزار جنسی و برهنه کردن آنها، شکنجههایی بوده که طبق گزارش نهادهای حقوق بشری و شهادت خود زندانیان بارها مورد استفاده زندانبانان قرار گرفته است.19 این نوع رفتار نقض صریح ماده 5 اعلامیه جهانی حقوق بشر است که بر مبنای آن ،«هیچ کس نباید مورد شکنجه یا بیرحمی و آزار، یا تحت مجازات غیرانسانی و یا رفتاری قرار گیرد که منجر به تنزل مقام انسانی وی گردد.»15

1-5.بازداشت خودسرانه و نقض عدالت کیفری

تداوم بازداشت بدون محاکمه و تفهیم اتهام زندانیان گوانتانامو و تداوم بازداشت زندانیانی که مدرکی دال بر گناهکار بودن آنها نیست، یکی دیگر از اقدمات ناقض حقوق بشر آمریکا در سال 3112 بوده است .«ناوی پیلای»، کمیسر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر در آوریل 3112، این اقدام آمریکا را مصداق «بازداشت خودسرانه و نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین الملل» عنوان کرد. طبق گزارشها و اسناد کمیسیون آمریکایی حقوق بشر11، کارگروه سازمان ملل در بازداشت خودسرانه11 و گزارشگران ویژه سازمان ملل 11 تن از  111 زندانی گوانتانامو  در سال 3114 تبرئه شدند اما همچنان در بازداشت هستند11. این اقدام آمریکا نقض آشکار مواد 4 تا 11 اعلامیه جهانی حقوق بشر است که در آنها تاکید شده «هیچ احدی نباید مورد توقیف، حبس یا تبعید خودسرانه قرار گیرد» و «هر انسانی سزاوار و محق به دسترسی کامل و برابر به دادرسی آشکار و عادلانه توسط دادگاهی بیطرف و مستقل است تا در برابر هر گونه اتهام جزایی علیه وی، به حقوق و تکالیف وی رسیدگی کند». 14

1-6.نقض حریم خصوصی

نهادهای امنیتی دولت آمریکا در سال 3112 اقداماتی را انجام دادند که ناقض ماده 13 اعلامیه جهانی حقوق بشر است که بر مبنای آن «هیچ احدی نباید در قلمرو خصوصی، خانواده، محل زندگی یا مکاتبات شخصی، تحت مداخله خودسرانه قرار گیرد.» همچنین این اقدامات در تعارض  بند 1 ماده 4 و بند 1 ماده 11 میثاق حقوق مدنی و سیاسی است که بر حفظ حریم شخصی افراد تاکید کردند.31

1-6-1. شنود مکالمات تلفنی:

طبق اسنادی که اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا و «ادوارد اسنودن«، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی منتشر کردند، شنود و ضبط مکالمات تلفنهای شهروندان این کشور در سال 3112 تداوم داشته است. بر اساس گزارشهای اتحادیه آزادیهای مدنی، آژانس امنیت ملی، پلیس فدرال آمریکا، مراکز پلیس ایالتی، اداره امنیت داخلی، وزارت دفاع و دیگر نهادهای امنیتی این کشور در سطح وسیعی به گردآوری اطلاعات مربوط به تماسهای تلفنی شهروندان آمریکا و ضبط و شنود آنها در سال 3112 پرداختند . بسیاری از این اقدامات بدون حکم دادگاه انجام شده است و شامل تماسهایی میشده طرفین آنها مظنون به هیچ جرمی نبوده‌اند.31

1-6-2. نقض حریم خصوصی در فضای مجازی

نهادهای امنیتی دولت آمریکا علاوه بر شنود و ضبط مکالمالت تلفنی، حریم خصوضص کاربران اینترنت را بدون حکم دادگاه و در سطح وسیعی در سال 3112 هدف جاسوسی قرار داده اند .طبق گزارش «مرکز اطلاعات حریم خصوصی الکترونیک»33 نهادهای دولتی آمریکا به ویژه آژانس امنیت ملی این کشور  در طول سال 3112 از میلیون ایمیل، هاتمیل، جیمیل و از هزاران کاربر فیسبوک جاسوسی کرده است. دسترسی نهادهای امنیتی آمریکا به توانایی رمزگشایی از ارتباطات اینترنتی رمز گذاری شده، حریم خصوصی کاربران اینترنت را بیشتر در معرض خطر قرار داده است.

1-6-3.تداوم اجرای قوانین ناقض حریم خصوصی

تداوم اجرای «قانون میهن  دوستی»32 آمریکا در سال 3112، که بلافاصله پس از حملات 11 سپتامبر 3111 در کنگره آمریکا تصویب و به امضای رئیسجمهوری رسید، مصداق دیگر نقض حقوق بشر است. عفو بینالملل ،اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا و دیگر نهادهای بینالمللی و ملی طرفدار حقوق مدنی و حقوق بشر بارها خواستار لغو این قانون شدند. طبق این قانون قوه مجریه می‌تواند آزادانهتر نسبت به گذشته برای مقابله یا حملات تروریستی اقدامات پیشگیرانه کند. بر مبنای این قانون و تفسیر موسع از آن ،نهادهای امنیتی آمریکا با جاسوسی و نظارت بر حریم خصوصی مردم بارها این حریم را نقض کرده‌اند.


1-7.نقض حقوق اقلیتها ؛

برخورداری اقلیتهای مذهبی، زبانی، نژادی و فرهنگی از حقوق برابر و عدم تبعیضض دولت در قبال آنها یکی از موضوعات مهم حقوق بشر است که ماده دوم اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند اول ماده 3 میثاق حقوق مدنی و سیاسی و بند دوم ماده 3 میثاق حقوق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در کنار کنوانسیونها و میثقاقهای دیگر از جمله منشور سازمان ملل متحد )بند 2 و 9 ماده اول و مواد 55 و 15 ( بر آن تاکید کردند. این بعد مهم حقوق بشر در سال 3112 در آمریکا در دو مورد مهم نقض گردید:

1-7-1.نقض حریم خصوصی مسلمانان نیویورک

در سال 3112 نقض حریم خصوصی مسلمانان نیویورک و جاسوسی مستمر از نشستها و حریم خصوصی آنها نمونه بارز نقض حقوق اقلیت مسلمان این شهر بوده  است. آژانس امنیت ملی آمریکا و پلیس شهر نیویورک در برنامه مشترکی که در سال 3112 جزئیات آن فاش شد، موسوم به «برنامه نظارتی اداره پلیس بر مسلمانان» به گردآوری اطلاعات تماسهای تلفنی و اینترنتی مسلمانان در شهر نیویورک مشغول بوده است.

نقض حقوق اقلیت مسلمان این شهر منجر به شکایت سازمان های مدافع حقوق اقلیتها و حقوق بشر علیه پلیس شهر نیویورک شد. اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا و وکلای جامعه مسلمان نیویورک در این پرونده از پلیس این شهر  به اتهام بیاعتبار کردن جامعه مسلمان شهر و نقض حریم خصوصی آنها شکایت کردند. در این شکایت آمده است که با جوامع و تشکلات مربوط به مسلمانان همانند «گروههای تروریستی بالقوه» رفتار می-شود. در 11 دسامبر سال 3112، 135 سازمان و گروه طرفدار حقوق مدنی و حقوق بشر در نامهای به اداره پلیس شهر نیویورک رفتار آنها با مسلمانان را تبعضآمیز و ناقض حقوق اقلیتها توصیف کردند و خواستار توقف جاسوسی و نظارت بر جامعه مسلمان این شهر شدند.39

1-7-2.نقض حقوق بومیان آمریکا

بومیان آمریکا که جمعیتی بالغ بر 3 میلیون 511 هزار تن هستند حدود 1/1 درصد از کل جمعیت آمریکا را شکل میدهند که در سال 3112 مورد تبعیض دولت آمریکا قرار گرفتند. برخی از این تبعضات که تاریخی هستند در سال 3112 به خاطر بحران اقتصادی تشدید شدند. نداشتن فرصت برابر برای اشتغال، عدم تخصیص بودجه عادلانه دولت برای امور بهداشتی، آموزشی و درمانی بومیان و تجاوز به قلمرو بومیان به خاطر وجود معادن غنی در این مناطق توسط دولت و شرکتها از تبعضاتی بوده که زندگی بومیان را دشوار  کرده است .نرخ بیکاری در بین بومیان در سال 3112، بین 31 تا 21 درصد تخمین زده شده است که دو برابر نرخ بیکاری در بین دیگر شهروندان آمریکا است. همچنین بنا بر آمار ،31 تا 34 درصد مردم بومی آمریکا زیر خط فقر هستند در حالی که این میزان در بین دیگر آمریکاییها در سال 3112 بین 1 تا 12 درصد تخمین زده شده است.

این ارقام نشان از تبعیض دولت در رسیدگی به امور بومیان و انجام ندادن تعهدات خود در قبال آنها دارد.

رهبران قبایل بومی آمریکا در دیدار 13 نوامبر سال 3112 با «باراک اوباما»، رئیسجمهوری آمریکا با انتقاد از عملی نشدن وعدههایی که به آنها داده شده، از رئیس جمهوری ایالات متحده خواستند که اقدامی جدی برای بهبود وضعیت بومیان انجام دهد.35

بومیان آمریکا در سال 3112 شاهد نقض حقوق مذهبی خود نیز بودند .«کنگره ملی سرخپوستان آمریکا»، «صندوق حقوق بومیان آمریکا» و «اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا» در چهارم سپتامبر این سال در نامهای سر گشاده به «کمیته حقوق بشر سازمان ملل» از  نقض آزادی مذهبی زندانیان بومی توسط دولت آمریکا شکایت کردند و خواستار کمک سازمان ملل و اعزام گزارشگر ویژه برای بررسی و رفع این مسئله شده بودند. در این نامه، دولت آمریکا به کوتاهی در اجرای میثاق حقوق مدنی و سیاسی و  بیانیه نشست یک صد و نهم کمیته حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در آمریکا متهم شده است .31

1-7-3.نقض حقوق مهاجران در آمریکا

طبق آمار مربوط به سال 3112، حدود 35 میلیون مهاجر در آمریکا زندگی می کنند که نزدیک به 11 میلیون تن از آنها به طور غیرقانونی وارد این کشور شدند و ویزای اقامت ندارند. دیده بان حقوق بشر در گزارش ماه فوریه سال 3112 نظام مهاجرت آمریکا را در تضاد با حقوق بشر اعلام کرد و خواستار اصلاح آن با هدف تضمین حقوق انسانی مهاجران شد. از نظر دیدبان حقوق بشر اصلاحات باید با توجه به چهار مساله اساسی زیر صورت گیرد: رعایت حقوق بشر و حمایت از خانواده های مهاجران، حمایت از مهاجران در برابر بدرفتاری ها در محیط کار و جرایم، فراهم کردن مکانیزمی قانونی که بطور موثر از حقوق بنیادین حدود 11 میلیون مهاجر و غیرقانونی در آمریکا حمایت کند و  تمرکز بر تلاش های علمی برای مقابله با تهدیدات واقعی علیه مهاجران و تعیین یک روند مناسب برای احقاق حقوق این افراد.

بنابر گزارش دیدبان حقوق بشر روند اخراج و بازداشت مهاجران در آمریکا در سال 3113 و نیمه اول سال 3112 تشدید شده است. پیش بینی میشود که در سال 3112 بیشتر از 911 هزار مهاجر از آمریکا اخراج شده-اند که بسیاری از آنها اعضای خانوادهشان در آمریکا زندگی میکنند. همچنین مهاجرانی که در 351 زندان اداره مهاجرت این کشور زندانی میشوند در سال 3112 به طور میانگین 15 روز در بازداشت منتظر محاکمه در دادگاه بودند که این زمان در زندانهای معمولی آمریکا بیشتر از سه یا چهار روز نیست. بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر، حقوق مهاجران در زندان به شیوههای مختلف نقض میشود؛ نیمی از آنها در زندان مورد تجاوز قرار می گیرند و یا تهدید به تجاوز میشوند، غالب آنها از حقوق خود ناآگاه هستند و از دسترسی به معاینات پزشکی محروم شدند.

بنا بر گزارش دیدبان حقوق بشر، صدها تن از مهاجران غیرقانونی آمریکا در محل کار خود مورد تجاوز قرار گرفتند که به علت نداشتن مدارک اقامت علیه متجاوز هیچ شکایتی نکردند زیرا هراس دارند که به جرم ورود غیرقانونی بازداشت شوند.

سازمانها و نهادهای حقوق بشری در سال 3112 بیش از پیش بر نقض حقوق مهاجران در ایالت آریزونا تاکید کردند. طبق قانون مهاجرت آریزونا، پلیس بدون حکم قضایی قادر است که افرادی را که تصورّ میکند مهاجر غیرقانونی هستند تعقیب، بازرسی و حتی بازداشت کند.

دیدبان حقوق بشر در گزارش مربوط به فوریه سال 3112،  نظام مهاجرت و سیاست آمریکا در مقابله با مهاجران غیرقانونی را ناقض 11 ماده از اعلامیه جهانی حقوق بشر تلقی کرده که بر ممنوعیت مجازاتهای بی-رحمانه، رفتارهای غیرانسانی و برخوردهای اهانتآمیز تاکید کردند.

1-8.تبعیض نژادی

در ایالات متحده مهمترین نژاد پس از سفید پوستان، سیاه پوستان آفریقایی تبار هستند. تبعیض نژادی علیه آنها در آمریکا ریشهدار است و برخی از این تبعیضات در سال 3112  هم تداوم داشتهاند. اما سال 3112 شاهد مصداق های جدیدی از این نوع تبعیض نژادی هم بود که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

1-8-1.تبعیض نژادی در نظام قضایی آمریکا

طبق آخرین آمار حدود  12 درصد از  کل جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل میدهند در حالی که حدود 9/31 از کل بازداشتهای این کشور را شامل میشوند. اگر چه گفته میشود که نرخ جرم و جنایت در بین سیاهان آمریکا بیشتر است و این خود یکی از علل زیاد بودن جمعیت زندانیان سیاه پوست است اما برخورد تبعیضآمیز با آنها در جریان کار پلیس و ماموران امنیتی، بازداشت، بازجویی، محاکمه و تفسیر قانون نیز یکی از علل افزایش جمعیت آنها در زندان است.طبق آمار، در سال 3112 پیش بینی میشود که حدود 1/2 درصد از کل جمعیت مردان سیاه پوست آمریکا و 1.2 درصد از کل جمیت مردم لاتین بار این کشور در زندان هستند ،در حالی که این میزان در بین جمعیت سفید پوستان 1.5 درصد است. .31

...



برچسب‌ها: امریکابسیج

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه