سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
بسیج و امریکا - 2
دوشنبه 92/11/7 ساعت 10:27 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

قسمت دوم...

1-8-2.تبعیض نژادی در نظام اقتصادی

فاصله طبقاتی و افزایش شکاف ثروت در جامعه آمریکا به نوعی با رنگین پوست افراد گره خورده است. در واقع ایالات متحده کشوری است که توزیع ثروت و خدمات بر اساس نژاد و رنگ پوست صورت میپذیرد. سفید پوست بودن به خودی خود عاملی برای برخورداری هرچه بهتراز امکانات و سیاه یا سرخ بودن دلیلی ناموجه برای فقر و محرومیت از امکانات تلقی می شود. این امر باعث شده تا چهره فقر و نابرابری بیش از اینکه یک مسئله اقتصادی صرف قلمداد شود به مثابه یک موضوع سیاسی- فرهنگی نمایان شود. تبعیض علیه این اقشار در جامعه آمریکا نمادی از دموکراسی پوشالی و فقدان عدالت اجتماعی در این کشور است. نرخ بیکاری بالا، میانگین حداقلی درآمد، بی‌خانهمانی، افزایش فقر و سایر مؤلفههای همگی علائمی از اوضاع نابسمان معیشتی رنگین پوستان آمریکاست که میتواند به منبعی از بی ثباتی و آشوب در این کشور تبدیل شود.

چه اینکه جنبش اشغال وال استریت و جنبش های آزادی خواهانه سیاهان در طول تاریخ و امروز دیگر اتباع نشان دهنده میزان نارضایتی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی رنگینپوستان در جامعه آمریکاست.

برای مثال از دست دادن مالکیت منزل در میان آفریقا-آمریکاییها شدیدتر از هر قشر و طبقهای در آمریکاست. در سال 3111 و در ابتدای بحران اقتصادی، 1/91 درصد از آفریقا-آمریکاییها و 5/91 درصد از آمریکایی لاتینیها صاحب خانه بودند که بعد از گذشت چند سال در سال 3112 این نسبت به 4/93 از آفریقا- آمریکایی ها و 4/95 درصد از آمریکایی-لاتینیها کاهش یافته است. با نگاهی به وضعیت سفید پوستان در این زمینه می-توان میزان اختلاف را دریافت. درحالی که در سال 3111،  4/19 درصد از سفیدپوستان دارای منزل بودهاند اما در سال 3112 این آمار به 2/12 درصد کاهش یافته است. همانطور که آشکار است وضعیت سفید پوستان درا ین زمینه بسیار بهتر از اقشار رنگین پوستان است که طی رکود اقتصادی شدید تنها 1 درصد خانه خود از دست دادهاند. در حالی که در میان رنگین پوستان این نسبت به 5 تا 1درصد کاهش یافته است.

1-8-3.تبعیض نژادی در اجرای قوانین

قوانین در آمریکا توسط مردم سیاه پوست، قضات و پلیس طوری تفسیر می شود که رگه هایی از تبعیض نژادی در آن وجود دارد.  ماموران امنیتی آمریکا و پلیس های این کشور در اجرای قانون نگاهی بدبینانه و تبعیضی در مورد سیاه پوستان دارند. بسیاری از اقدامات امنیتی و بازرسی های پلیس معطوف به جامعه سیاه پوستان است .
0-8-2-0.تبعیض در تفسیر و اجرای قانون «دفاع مرگبار»

قانون «دفاع مرگبار»31 یکی از مهمترین قانونهایی است که در اجرای آن توسط افراد معمولی و نیروهای پلیس تبعیض نژادی اعمال میشود. طبق این قانون افراد میتوانند در صورت ورود بدون اجازه شخص یا اشخاصی به ملک و یا وسیله نقلیه خود و حمله شخص متجاوز از خود به صورت مسلحانه دفاع کنند. در این قانون آمده که وقتی مالک جان خود را در خطر ببیند، دلیلی ندارد که در استفاده از سلاح دچار تردید گردد. طبق همین قانون اگر شخصی با چنین شرایطی مواجه شده و اقدام به تیراندازی کند، از مصونیت قضایی برخوردار خواهد شد.

این قانون وقتی با دید نامطلوبی که سفیدپوستان و نیروهای پلیس به مردم سیاه پوست دارند منجر به قتلهایی در سال 3112 شد که نماد زنده بودن نژاد پرستی در جامعه آمریکایی و بین نیروهای امنیتی و پلیس است .در زیر به مهمترین این نمونهها اشاره می‌کنیم.

1-8-3-1کشته شدن «ترایون مارتین» و تبرئه قاتل

جورج زیمرمن، نگهبان سفید پوست محله ای در شهر سنفورد ایالت فلوریدا در 31 فوریه سال 3113 میلادی، «مارتین ترایون» نوجوان 11 ساله سیاه پوست را به ضرب گلوله کشت. این قتل زمان نماد نژادپرستی در اجرا و تفسیر قانون «دفاع مرگبار» که در سال 3112،  پس از چندین ماه دادگاه جورج زیمرمن با استناد به این قانون از اتهام قتل تبرئه شد. هیات منصفه دادگاه فلوریدا، زیمرمن را از قتل درجه دوم تبرئه کرد و اعلام کرد که واکنش وی با استناد به  «قانون دفاع شخصی» قتل محسوب نمی شود.34 این در حالی است که زیمرمن، مارتین را زمانی به قتل رسانده که هیچ سلاحی سرد و گرمی نداشته و بعد از خرید از فروشگاه در حال بازگشت به خانه بوده است و مخالفان و خانواده او به همین خاطر رای دادگاه را نمادی از نژادپرستی می دانند.21

این قتل و رای دادگاه فلوریدا اعتراضات زیادی را در فلوریدا و دیگر شهرهای آمریکا در بر داشت و با وجود پی گیری و اعتراض بسیاری از طرفداران حقوق بشر و مخالفان نژاد پرستی دادگاه فلوریدا تاکنون تصمیم به بررسی مجدد این پرونده نگرفته است.

1-8-3-2 کشته شدن «مریام کاری» در نزدیکی کاخ سفید

«مریام کاری»21 دومین قربانی سیاهپوستی بود که در سال 3112  قربانی خشونت و بدبینی پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان شد. این زن 29 ساله روز سوم اکتبر سال 3112 در حالی که در نزدیکی کنگره و کاخ سفید در حال رانندگی بود، به علت این که پلیس تصور میکند قصد حمله به کاخ سفید و یا ساختمان کنگره را دارد، هدف گلوله قرار گرفت .

این زن در حالی کشته شد که مسلح نبود و کودک خردسالش همراه او در خودرو بود. خانواده او و برخی سازمان های حقوق بشری از عملکرد نیروهای امنیتی کنگره علیه این زن انتقاد کردند و گفتند که این نیروها میتوانستند اقدامی متناسبتری را  انجام بدهند زیرا این زن هیچ گلولهای در جریان تعقیب و گریز شلیک نکرده بود. پس از قتل این زن مشخص شد که او دندانپزشک بوده و هیچ سابقه کیفری نداشته است.23

1-8-3-3 قربانی شدن «داریوس سیمونز» 13 ساله

کشته شدن «داریوس سیمونز»،  پسر 12 ساله  در 21  می  3112  نمادی دیگر از دیدگاههای نژادپرستانه در آمریکا است. این نوجوان سیاهپوست توسط مردی 11 ساله به نام «جان هنری اسنوپر» کشته شد. جان هنریاسنوپر پس از آن با داریوس سیمونز  که به همراه مادرش در همسایگی وی زندگی میکردند، درگیر میشود که احساس میکند این پسر از او سلاحهایی را به ارزش 2 هزار دلار دزدیده است. او از سیمونز میخواهد که سلاحها را پس دهد اما پسر منکر دزدی میشود و مادرش پاتریشیا لری، به اسنوپر میگوید که به خانهاش بگردد و آنها را به حال خود بگذارد. اما اسنوپر به جای این کار، به روی این پسر 12 ساله اسلحه میکشد و از فاصلهی نزدیک به قفسه سینه او شلیک میکند.این حادثه در شهر میلواکی رخ داد و هنوز با گذشت ماهها از آن مدرکی دال بر گناهکار بودن سیمونز یافت نشده است. اسنوپر به قتل درجه اول متهم شده است اما گفته است که در هنگام شلیک گلوله دچار جنون آنی شده تا بتواند راهی برای تبرئه شدن بیابد.22 این که مردی سفیدپوست بدون مدرکی مستند نوجوان سیاه پوست همسایه خود را به دزدی متهم میکند و خودش شخصاً برای مجازات او  به گناهی که هنوز مشخص نشده انجام داده، اقدام می کند، نمونه بارزی از نژادپرستی نهادینه شده در بیین سفیدپوستان آمریکایی است که هر از چندگاهی فاجعهایی این چنینی خلق می‌کند.

1-8-3-4تداوم خشونت فزاینده پلیس علیه سیاه پوستان

همانطوری که باراک اوباما، رئیسجمهوری ایالات متحده در سال 3112 در مورد قتل «ترایون مارتین» اذعان کرد، تقریبا تمامی سیاهپوستان آمریکا تجربه تلخ برخورد شکاکانه و نامناسب ماموران امنیتی را تجربه کردند .

طبق گزارشی که «جنبش مردمی ایکس مالکوم»29، یک سازمان ضد نژادپرستی در ماه می 3112 منتشر کرده تخمین زده میشود که در سال 3112 در هر 31 ساعت یک آمریکایی توسط پلیس یا نیروهای امنیتی کشته شده است.

25 در حالی که طبق گزارشهای قبلی این سازمان، تا قبل از جولای سال 3113، هر 91 ساعت یک سیاه پوست در آمریکا کشته میشد. طبق همین گزارش ،91 درصد از کسانی که از سال 3114 تا سال 3112 با اسلحه و یا شوکر پلیس کشته شدهاند، سیاهپوست بودند و این در حالی است که سیاهپوستان در این مدت تقریبا 12 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل میدادند21.


1-8-4.تبعیض نژادی در نظام فرهنگی

رسانههای جمعی در ایالات متحده آمریکا همواره جلوگاه تبعیض و بیعدالتی علیه اقوام و پیروان ادیان دیگر بودهاند. اگر چه دستگاه رسانهای در آمریکا مجری سیاستهای امپریالیستی و استعمارگرایانه این کشور است و اقدامات ضد حقوق بشری این رسانه ها به چند دهه گذشته باز میگردد اما در سال گذشته میلادی)3112( نیز شاهد فعالیت و تولید چندین اثر علیه مسلمانان و سیاهان بودهایم. این اقدامات که در چارچوب پروژه کلان اسلام هراسی در ایالات متحده پیگیری میشود باعث شده تا مسلمانان و سیاهپوستان آمریکایی در مقایسه با سایر اقلیتهای دینی و نژادی از آسایش و رفاه به مراتب کمتری برخوردار باشند. فیلمهای ضد اسلامی - ایرانی «رکن پنجم» در نوامبر 3112 و یا «سیصد 3»، همگی نمونههای از این تبعیض نژادی و ظلم علیه اقوام و پیروان  ادیان دیگر است.

1-8-5. تبعیض نژادی در نظام آموزشی

پس از حوادث بوستون و اتهام بی پایه و اساس دولت این کشور به مسلمانان ، حجاب به عنوان یکی ازنشانه های تروریسم در جامعه آمریکا مورد ذم وممنوعیت واقع شد. در این راستا دانشگاه ماساچوست آمریکا به بهانه برقراری امنیت در محیط دانشگاه، استفاده از حجاب را در محیط دانشگاه ممنوع اعلام کرد. در ادامه این جریان از ابتدای سال نو میلادی، دانشکده داروسازی و علوم بهداشتی دانشگاه «ماساچوست» آمریکا نیز اعلام کرد که به دلیل رعایت مسائل امنیتی دانشجویان از این پس باید علاوه بر به همراه داشتن کارت شناسایی، از پوشیدن هر نوع لباسی که سر و صورت آنها را میپوشاند، خودداری کنند.

مشکلات مسلمانان در نظام آموزشی ایالات متحده تنها به دانشگاههای این کشور خلاصه نمیشود، بلکه دانش آموزان مسلمان آمریکا نیز در زمینه آموزشی با مشکلات و  دشواریهای عدیدهای روبرو هستند. در سال 3112 گزارشی در زمینه اذیت و آزار کودکان و دانش آموزان مسلمان آمریکا منتشر شد که نشان دهنده میزان خشونت و سختگیری علیه دانش آموزان مسلمان دارد. شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی در این گزارش، نتایج آخرین مطالعات خود از وضعیت دانش آموزان مسلمان در مدارس ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا را ارائه کرد.این گزارش با عنوان «رشد در ایمان: تجارب جوانان مسلمان کالیفرنیا از قلدری، آزار و اذیت و عدم تطابق دینی در مدارس» بر اساس نظرسنجی به عمل آمده از حدود 511 دانش آموز مسلمان 11 تا 11 ساله کالیفرنیایی، ارائه شد.در این نظرسنجی از دانش آموزان مسلمان در مورد روابطشان با همکلاسی ها و معلمان و همچنین میزان تمایل آن ها به شرکت  در بحث های مربوط به اسلام و مسلمانان سوال شد.نتایج این بررسی نشان دادن که از هر پنج دانش آموز دختر مسلمان ،یک نفر به خاطر استفاده از حجاب اسلامی مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار می گیرند. نکته جالب توجه و در عین حال تأمل بر انگیز این است که این گزارش نمایانگر اقدام سازماندهی شده دولت آمریکا برای گسترش اسلام هراسی در این کشور است این است که  در این نظرسنجی مشخص شد که بیشتر آزار و اذیت هایی که علیه دانش آموزان مسلمان صورت می گیرد از سوی معلمان و مسئولان مدرسه انجام می شود.

1-8-6. تبعیض نژادی در نظام قضائی

با وجود اینکه نظامهای قضائی مسئول برقراری و اجرای عدالت در یک کشور هستند اما گاه نوع روندها و اقدامات انجام گرفته در یک نظام قضائی نه تنها به تحقق این هدف کمک نمیکند، بلکه کارکرد ضد این نظام را بر عهده میگیرند. برای مثال در ایالات متحده آمریکا امروز روندها به گونهای شده که تبعیض و بیعدالتی از شاخصههای اصلی قوانینی است که در این کشور تصویب میشوند. در ذیل به برخی از این تضاد و تناقض‌های اشاره میشود.

1-9.نقض حقوق کودکان در آمریکا

خودداری ایالات متحده آمریکا در سال 3112 از تصویب «کنوانسیون حقوق کودکان»21، نام این کشور را همچنان در کنار دو کشور سومالی و سودان جنوبی به عنوان سه کشور که هنوز این کنوانسیون را تصویب نکردند، قرار داده است . این خود نمادی از بیتوجهی به وضعیت کودکان و نقض حقوق آنها در این کشور شده است. نمادی که با موفقیت مخالفان تصویب این کنوانسیون همچنان تا پایان سا 3112 پابرجا است.

کودکان جمعیتی حدود 1 میلیون تن در آمریکا دارند و طبق آمار در سال 3112، هر روز 5 کودک در نتیجه کودک آزاری در آمریکا جان خود را از دست میدهند. بیشتر از 11 درصد از افرادی که در مراکز توانبخشی اعتیاد زندگی میکنند در کودکی مورد اذیت و آزار قرار گرفتهاند و حدود 21 درصد از کودکانی که قربانی کودک آزاری بودند، زمانی که صاحب فرزند می شوند، فرزندان خود را آزار میدهند و خود عامل کودک آزاری میشوند.  19 درصد از مردانی که هم اکنون در زندانهای آمریکا هستند، در کودکی برای مدت طولانی مورد آزار و اذیت  قرار گرفتهاند و این آمار در بین زنهای زندانی حدود 21 درصد است. این آمارها بخشی از آمارهای تکان دهنده مؤسسه آمریکایی حمایت از کودکان  است که مطالعه های آنها دلی فولادی و وجدانی خاموش میخواهد. به این آمار باید موارد پنهان کودک آزاری را افزود؛ کودکانی که فریادشان در زیر خشونت فرجام گسیخته پدران و مادران مست، خمار و گرفتار بیماریهای روانی به گوش کسی نمیرسد و اگر جان سالم به در برند تبدیل به جنایتکارانی خطرناک در نوجوانی و جوانی میشوند. کودکانی که در بیشتر موارد اوغدههای روانی ناشی از آزار و اذیت را بر سر فرزندان خود خالی می‌کنند.

1-11.نقض آزادی بیان

آزادی بیان،  ابزار عقاید  آزادانه و بدون سانسور است. آزادی بیان در معنای عام خود، نه تنها شامل ابراز آزادنه عقاید و نظرات میشود بلکه دریافت اطلاعات و ایده های مختلف و جستجوی اطلاعات بدون در نظر گرفتن معیاری خاص را نیز در بر میگیرد. حق آزادی بیان به عنوان یک حق انسانی در ماده 14 اعلامیه جهانی حقوق بشر، در قوانین بین المللی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به رسمیت شناخته شده است.

ماده نوزدهم میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی در این زمینه به صراحت آورده است: «هیچ کس را نمی توان به مناسبت عقایدش مورد مزاحمت و اخافه قرار داد. هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل، بدون توجه به سر حدات، خواه شفاهی یا به صورت نوشته یا چاپ یا به صورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می باشد.»

طبق متن این اسناد حقوق بشری در مورد آزادی بیان، میتوان مهمترین نمونه های نقض این آزادی در سال 3112 در آمریکا را این گونه برشمرد:

1-11-1.تعقیب و تهدید «ادوارد اسنودن»

رفتار دولت آمریکا با «ادوارد جوزف اسنودن» 21، کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی بود، پس از افشای اطلاعات محرمانه در مورد جاسوسی های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از مردم و نهادهای مختلف، نمونه بارز نقض حق آزادی بیان و نشر آزادانه اطلاعات در سال 3112 بوده است. اسنودن در ژوئن 3112 اسناد طبقه بندی شده  ای از برنامه های محرمانه ای را فاش کرد که طبق این اسناد مشخص شد که آژانس امنیت ملی آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)سیا( و نهادهای دیگر امنیتی و اطلاعاتی برنامه های وسیعی را در زمینه گردآوری داده های مربوط به کاربران اینترنت و تلفن های همراه را می کند و از این طریق حریم خصوصی هزاران تن را در آمریکا و سراسر جهان نقض کرده است.24 آمریکا در پی این اقدام ادوارد اسنودن، در حالی که در فرودگاه مسکو مانده بود، گذرنامه وی را ابطال کرد تا مانع سفر وی شود. اسنودن که از  32 ژوئن 3112 تا دوم اوت در فرودگاه بود بالاخره توانست از مسکو پناهندگی برای مدت یک سال بگیرد. ادوارد اسنودن در حالی که توسط بسیاری از نهادها و شخصیت های ملی آمریکا و بین المللی «قهرمان ملی» خوانده می شود و جوایز متعددی از نهادهای مدافع آزادی بیان و حقوق بشر دریافت


کرده91، توسط دولت اجرا آمریکا در ماه جولای به جاسوسی و دزدی اموال دولتی متهم شده است. دولت آمریکا در ماه جولای با ارائه یک شکایت جنایی در دادگاهی فدرال در شرق ایالت «ویرجینیا» موفق به حکم بازداشت  ادوارد اسنودن شد و اتهاماتی را در دادگاه مطرح کرد که می تواند منجر به حبس ابد وی شود .

1-11-2.محکوم کردن برادلی مانینگ به 35 سال حبس

«برادلی مانینگ»91 سرباز 33  آمریکای است که در سال 3111 به اتهام در اختیار قرار دادن اسناد محرمانه  به وب سایت ویکی لیکس در ماه مه سال 3111 و هنگام خدمت ارتش، در عراق بازداشت شد و سپس به کویت و از آنجا به خاک آمریکا منتقل شد و در سلول انفرادی در پایگاه نظامی «کوانتیکو»  در ایالت ویرجینیا زندانی شده است. وی اسنادی مهم از کشتار غیرنظامیان در عراق را توسط نیروهای ارتش آمریکا فاش کرد . دادگاه این سرباز جوان در سال 3112 برگزار شد که نمادی از نقض حقوق بشر در آمریکا در این سال شد .مانینگ در دادگاه نظامی در 31 اوت 3112 توسط سرهنگ «دنیس لیند»، قاضی دادگاه نظامی در فورت میدِ مریلند، را ضمن اخراج از ارتش به 25 سال زندان محکوم کرد.93 وی به خاطر اتهامات جاسوسی، تقلب کامیپوتری و دزدی به این حکم مجازات شد .

دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بینالملل بارها خواستار آزادی این سرباز شدند. دیدبان حقوق بشر نه تنها آزادی وی بلکه تغییر در قوانین آمریکا را خواستار شد تا سوءاستفاده از آنها علیه افشاگرانی همانند مانینگ دشوار شود. همچنین سازمان عفو بین الملل در نامهای سرگشاده از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواست که با تغییر حکم مانینگ، وی را عفو کند. عفو بین الملل همچنین در گزارشی از شرایط بد این افشاگر در زندان انفرادی انتقاد کرد و نوشته بود که وی در طول شبانه روز  32 ساعت را در سلول انفرادی میگذراند. در این گزارش آمده بود: «مانینگ در سلول خود هیچ وسیله خوابی ندارد و زندانبان او برای سختتر کردن این شرایط، هر پنج دقیقه وی را از خواب بیدار میکنند.» این سازمان حقوق بشری علاوه بر این، بارها به روند برگزاری دادگاه مانیینگ اعتراض کرده بود و خواستار برگزاری دادگاهی عادلانه برای او شده بود .92

1-11-3.سابقه بد باراک اوباما در دشمنی با آزادی بیان و مطبوعات

گزارش «کمیته حفاظت از روزنامه نگاران»99 در سال 3112 نشان داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پس از  نیکسون، رئیسجمهوری سابق آمریکا در دشمنی با آزادی بیان بیرقیب بوده است. این موسسه غیرانتفاعی است در گزارشی که 4 اکتبر سال 3112 منتشر کرد با  با انتقاد از عملکرد باراک اوباما در برابر مطبوعات نوشته است که رئیسجمهوری برخلاف شعارها و وعدههایی که در دوران رقابتهای انتخاباتی داده است، عرصه آزادی روزنامهنگاران و آزادی بیان را بسیار تنگ کرده است.

بر اساس این گزارش، «ریچارد نیکسون»، رئیسجمهوری سابق آمریکا در زمینه اعمال محدودیت بر روزنامهها و خبرنگاران و دشمنی با آزادی بیان سابقه بسیار بدی از خود به جا گذاشته است. پس از نیکسون، باراک اوباما بیشترین محدودیت را بر آزادی بیان و خبرنگاران تحمیل کرده است. دولت اوباما در این گزارش، پس از دولت نیکسون، مخفیکارترین دولت لقب گرفته است. «لئونارد داونی»، سردبیر سابق روزنامه واشنگتن پست و نگارنده این گزارش، در مورد ادامه این وضعیت هشدار داده است. وی در این گزارش با 21 تن از روزنامه نگاران باسابقه آمریکا مصاحبه کرده است و بر اساس این مصاحبهها و واکنش دولت به افشاگرانی مانند ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق نهادهای امنیتی آمریکا نتیجه گرفته که اوباما بستهترین دولت پس از دولت نیکسون بوده است.

طبق این گزارش، اقدامات دولت آمریکا علیه افشاگران و تلاش برای مهار انتشار اطلاعات، بر روزنامه نگاران و خبرنگاران تاثیر بسیار بدی داشته و به نوعی خودسانسوری منجر شده است. همچنین گسترش حوزه جاسوسی های دولت در فضای اینترنت و ارتباطات تلفنی منجر به نوعی ترس از انتشار درست و صادقانه اخبار در آمریکا شده است.95

1-11.افزایش تجاوز جنسی به زنان در ارتش

افزایش شدید «خشونت جنسی»91 در ارتش یکی دیگر از نمونه های نگران کننده نقض حقوق زنان در این کشور بوده است. وزارت دفاع آمریکا در نهمین گزارش سالانه خود در ماه مه سال 3112 در مورد روند افزایش خشونت جنسی در بین نیروهای نظامی این کشور هشدار داده است. طبق این گزارش، تخمین زده میشود که در سال 3112، شمار شکایتهای مربوط به تجاوز و آزار و اذیت جنسی در ارتش به بیش از 21 هزار مورد برسد. در این گزارش آمده است که روند افزایش تجاوز جنسی از آغاز سال 3113 بسیار شدید شده است .

گزارشهای سالانه وزارت دفاع آمریکا میزان افزایش تجاوزات نظامی در ارتش را نشان میدهد، این گزارشها از بررسی روابط بین یک میلیون و 911 هزار نظامی ارتش آمریکا تهیه می‌شود. در گزارشی که برای سال 3111 منتشر شد حدود 31 هزار مورد تجاوز و آزار جنسی در بین نظامیان مرد و زن گزارش شده بود. این رقم در گزارش سال 3111، حدود 14 هزار مورد بوده است.91 تعداد گزارشهای مربوط به آزار و اذیت جنسی در ارتش آمریکا در سال مالی 3112 که در 21 سپتامبر به پایان رسیده است، پنجاه درصد افزایش یافته است. تعداد این گزارش ها در سال 3112 حدود 511 هزار مورد اعلام شده است در حالی که این رقم در سال 3113، حدود سه هزار و 219 مورد بوده است. بر اساس آمار منتشر شده بیشترین سهم گزارش های مربوط به تجاوز جنسی با 11 درصد مربوط به نیروهایی دریایی و کمترین آنها با 95 درصد مربوط به نیروهای هوایی است.91

1-12.تداوم خشونت جنسی علیه زنان در جامعه آمریکا

«شبکه ملی بررسی تجاوز، آزار و زنای با محارم» در گزارشی که ماه سپتامبر سال 3112 منتشر کرد، اعلام کرده است که در نیمه نخست سال 3112، حدود 131 هزار تن در این کشور قربانی تجاوز جنسی شدهاند. به نوشته این سازمان غیردولتی ،99 درصد از قربانیان خشونت جنسی در آمریکا، کمتر از 11 سال سن داشته و 11 درصد از آنان سن شان کمتر از 21 سال بوده است. بنابر گزارش منتشر شده این نهاد، این در حالی است که حدود 11 درصد از تجاوزات جنسی هرگز به پلیس گزارش نمی شوند و از هر 11 متجاوز، 15 تن حتی یک روز زندان هم به  خاطر این جرم تحمل نمی کنند.

منبع: مشرق نیوز



برچسب‌ها: امریکابسیج

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه