سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
بهانه دولت برای توجیه سانسور
پنج شنبه 92/8/9 ساعت 1:32 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
رونمایی از جدیدترین بهانه دولت برای توجیه سانسور بیبلوردهای شهرداری
غیرقانونی بودن؛ مهمترین بهانه افخم برای توجیه سانسور بیلبوردهای "صداقت آمریکایی"/ شهرداری با رفع موانع قانونی، بیلبوردها را به سطح شهر بازگرداند
جدیدترین بهانه دولت در توجیه اعمال فشار برای سانسور پوستر‎های «صداقت امریکایی» روی بیلبوردهای شهر تهران را امروز مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه به زبان آورد و مدعی شد این بیلبوردها به دلیل غیرقانونی بودن جمع‎آوری شده‎اند.
به گزارش رجانیوز، مرضیه افخم  امروز در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه بررسی کرده است که چه کسی بیلبوردهایی با عنوان "صداقت آمریکایی" را در معابر شهر تهران نصب کرده است؟ گفت: پیش از این که وزارت خارجه درگیر این موضوع شود شهرداری تهران و نهادهای داخلی موضوع را بررسی کردند که کار غیرقانونی صورت گرفته بود و هماهنگی‌های لازم درباره نصب آن‌ها انجام نشده بود. 
 
وی البته به صورت تلویحی به اصل ماجرا هم اشاره کرد که: امیدواریم همه اظهارنظرها و طرح دیدگاه‌ها مبتنی بر چارچوب قانونی و با رعایت اصول و احترام به موضوع اعتماد مردم به گروه مذاکره‌کننده باشد اگر این چارچوب‌ها در نقدها مورد توجه قرار گیرد همه امکان اظهارنظر و نقد را دارند و مسیری که برای گفت‌وگوها تنظیم شده هم ادامه پیدا خواهد کرد.
بر اساس ادعای خانم افخم، بیلبوردهای "صداقت آمریکایی" نه به دلایل سیاسی و محتوای خاص آن یعنی اشاره به عدم صداقت دولت امریکا بلکه به دلیل سپری نکردن روال قانونی جهت نصب در سطح شهر تهران سانسور و جمع آوری شده است. 
این در حالی است که مجتبی پیرهادی عضو شورای شهر چهارم و رئیس بسیج شهرداری تهران، پیش از این، ادعای سخنگوی وزارت امور خارجه را که البته به صورت مبسوط‎تر توسط روزنامه‎های زنجیره‎ای حامی دولت منعکس شده بود رد کرده و اعلام کرد: « کسی نمی‌تواند در تهران هر پوستر و تبلیغاتی را نصب کند و باید مجوز بگیرد. 
وی در مورد اطلاع داشتن بسیج شهرداری از نصب این بیلبوردها گفت: ما در بسیج شهرداری تهران اطلاع داشتیم و مانع از نصب این پوسترها و تصاویر نشدیم چون محتوای آن‌ها را خارج از سیاست‌های نظام ندیدیم. طرح این پوسترها در راستای منافع نظام بود و من هم مانع نصب آن‌ها نشدم.
پیرهادی در پاسخ به این سوال که «چطور ممکن است این تعداد پوستر با این گستردگی بدون اطلاع مجموعه شهرداری در پایتخت نصب شده باشد؟» به این نکته اشاره کرد که:«امکان دارد چون بسیج یک مجموعه مستقل در شهرداری است. اصولا تشکیلات بسیج در همه سازمان‌ها و نهادها از جمله در شهرداری تهران تشکیلات مستقلی دارند و به‌طور مستقل هم عمل می‌کنند. 
 
 
پیرهادی همچنین در مورد مجوز داشتن نصب این بیلبوردها افزوده است که:عرض کردم کسی حق کار بدون هماهنگی و بدون مجوز ندارد و من اصل کار را دیده بودم، تایید کرده بودم و الان هم مسئولیت این کار را می‌پذیرم. نصب هر تبلیغاتی در تهران ضابطه‌مند و قانونی است و البته که کسی نمی‌تواند در تهران هر پوستر و تبلیغاتی را نصب کند و باید مجوز بگیرد.
هر چند با توضیحات مجتبی پیرهادی، ادعای غیرقانونی بودن نصب بیلبوردهای "صداقت امریکایی" بصورت جدی زیر سوال رفته و مخدوش به نظر می رسد، اما با فرص قبول ادعای خانم  افخم مبنی بر ایراد به عدم طی شدن مراحل قانونی برای نصب بیلبورد و نه ایراد به متحوای بیلبوردها، به نظر می‎رسد شهرداری تهران می‎تواند با رفع موانع قانونی، این بیبلوردها را باز هم به سطح شهر بازگرداند.
 با این وجود و در صورت رفع موارد قانونی مورد ادعای خانم افخم به نظر می‎رسد مشکلی برای نصب مجدد تابلوها در شهر تهران وجود نداشته باشد و بر این اساس، با توجه به استقبال اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس و همچنین نهادهای و تشکل‎های دانشجویی و مردمی از نصب این بیلبوردها، لازم است که شهرداری تهران نسبت به نصب مجدد آنها اقدام کند.
گفتنی است ماجرای جمع آوری و سانسور بیلبوردهای "صداقت آمریکایی" از سطح شهر تهران، به یکی از موضوعات جلسه رای اعتماد اخیر مجلس مبدل شد و نمایندگان مجلس از جمله مهدی کوچک زاده و حمید رسایی به این اقدام واکنش نشان داده و از دولت به دلیل اعمال فشار برای جمع آوری بیلبوردهای صداقت امریکایی انتقاد کردند.
 

منبع: رجانیوز




 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه