سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
شادی اسرائیل از رابطه ایران و امریکا
پنج شنبه 92/8/9 ساعت 1:24 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )
آیا آنچنان که دولت تبلیغ می‎کند، اسرائیلی‎ها از برقراری روابط ایران و امریکا ناراحتند؟
یدیعوت آحارنوت: برقراری رابطه با ایران از کاهش قدرت امریکا در خاورمیانه جلوگیری می‎کند/مزایای رابطه ایران و امریکا برای اسرائیل زیاد است؛ باید به برقراری آن کمک کنیم

گروه بین‌الملل – رجانیوز: آیا اسرائیل از مذاکره تهران و واشنگتن ناراحت است؟ این سوال در روزهای اخیر بسامد زیادی در رسانه‌های مختلف داخلی داشته و بصورت مشخص از سوی تیم رسانه‎ای دولت با حجم گسترده ترویج و منتشر شده است، اما ظاهرا تحلیلگران اسرائیلی نظر متفاوتی با آنچه نزدیکان دولت ترویج می کنند داشته‎اند و عادی شدن روابط تهران – واشنگتن را یک پیروزی استراتژیک برای رژیم صهیونیستی می‎دانند که می‎تواند منافع جدیدی را در خاورمیانه نصیب آنها و امریکا بکند. 

به گزارش رجانیوز، در این زمینه روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارنوت" که در سرزمین‌های اشغالی منتشر می‌شود، در مقاله‌ای با عنوان "مزایای ارتباط مجدد ایران و ایالات متحده"، ضمن دفاع از برقراری رابطه و مذاکره میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، از مقامات رژیم صهیونیستی خواسته تا به گرم شدن این مساله کمک کنند. 

نویسنده در بخشی از این مقاله با اشاره به مزایای مختلف به ثمر نشستن رابطه ایران و امریکا برای رژیم صهیونیستی آورده است: « باید بدانیم که اسرائیل علاقه دارد تا این مذاکرات میان ایران و آمریکا با موفقیت همراه شود؛ نه تنها به این دلیل که سایه را از روی برنامه اتمی تهران بر می‌دارد، بلکه مذاکره تاریخی میان این دو کشور قطعا دارای مزایای استراتژیک ارزشمندی برای اسرائیل خواهد بود.» 

وی با برشمردن این مزایای استراتژیک می نویسد: «چرا؟ اول از همه اگر ایران مجددا بتواند به وضعیت سابق در جایگاه بین‌المللی بازگردد، مردم احساس راحتی بیشتری در زمینه اقتصادی خواهند داشت و از آنجایی که مردم ایران مانند اهالی کره شمالی نیستند، دیگر حاضر به بازگشت به عقب نخواهند بود. در این حالت، در صورتی که ایران مجددا تلاش کند تا برنامه هسته‌ای خود را احیا کند، می‌توان با فشارهای اقتصادی بیشتر، مردم را از بازگشت به دوران سیاه اقتصادی هراساند و زمینه را برای تسلیم حاکمان این کشور فراهم کرد. این (صرف نظر از برنامه هسته‎ای) دقیقا همان چیزی است که اسرائیل می‌خواهد از طریق دیپلماسی – و یا اگر موفق نبود – از طریق عملیات نظامی به آن دست پیدا کند.» 

نویسنده یدیعوت آحارنوت، دومین مزیت استراتژیک برقراری رابطه ایران و امریکا را نجات امریکا از جایگزین شدن توسط ایران در منطقه خاورمیانه دانسته و عنوان می کند: «دومین نکته این است که ارتباط مجدد میان ایران و آمریکا، روابط اسرائیل و جهان عرب بهبود می‌بخشد. عربستان سعودی و سایر کشورهای عرب منطقه غرب آسیا هم اکنون در حال ترس از سقوط هستند. خانواده سلطنتی عربستان، امیر کویت و حکام امارات متحده عربی همگی از کاهش قدرت آمریکا در منطقه در وحشت هستند. وقایعی که در جریان بحران سوریه رخ داد، جهان عرب را به این فکر واداشته که ایالات متحده دیگر توانایی ایجاد یک تاثیرگذاری قوی در منطقه خاورمیانه را ندارد. به همین دلیل، کشورهای عربی مانند مصر و اردن هم به دنبال یک جایگزین در منطقه هستند. در این اوضاع، یک گزینه، گرایش به سمت تهران است. به همین دلیل برقراری یک رابطه دوجانبه میان آمریکا و ایران می‌تواند این احتمال را از میان بردارد.» 

 

این نویسنده، ارتباط ایران و امریکا را موجب نجات اسرائیل نیز دانسته و می‎نویسد: «نباید فتوای کمک آیت الله خمینی به فلسطینی‌های سنی برای رهایی از یوغ دولت اسرائیل را از یاد ببریم. با سازش ایران با آمریکا منطقی است فرض کنیم که ایران مجبور است از فعالیت‌های خود در حمایت از گروه‌های مبارز فلسطینی دست بکشد که این به نفع اسرائیل است.» 

 

یدیعوت آحارنوت یکی دیگر از مزایای استراتژیک برقراری رابطه ایران و امریکا را نزدیک شدن کشورهای عرب به اسرائیل می‎داند و عنوان می‎کند: «از سوی دیگر، کشورهای عربی این تصور را دارند که نتانیاهو با فشار بر اوباما می‌تواند زمینه را برای کنترل ایران در منطقه از طریق مذاکرات دوجانبه فراهم کند و سایه خطر را از روی این کشورها خارج کند.»

نویسنده روزنامه، در نهایت پیشنهاد خود را به سیاستمداران رژیم صهیونیستی اینگونه اعلام می‎کند که : «کاری که ما به عنوان اسرائیل باید انجام دهیم، این است که در سکوت و در پشت پرده، سطح بالای روابط دیپلماتیک را میان نتانیاهو و اوباما پیگیری کنیم تا مطمئن شویم که این مذاکرات، جدی و دقیق و منطقی است و می‌تواند ایران را حداقل برای مدت دو سال – و حتی بیشتر – از فعالیت‌های هسته‌ای دور نگه دارد. 

مخلص کلام اینکه نباید ایرانیان، آمریکا را به عنوان یک دشمن اصلی و جدی در اذهان خود ارزیابی کنند. اسرائیل باید در این زمینه تلاش کند تا رابطه میان ایران و ایالات متحده هر چه گرمتر برقرار شود تا این مساله بتواند باعث افزایش سطح روابط میان ایرانیان و یهودی‌ها در سرزمین اسرائیل شود. اگر بخواهیم، هر رویایی قابل تحقق است. 

 

این بیان ساده در تشریح منافع استراتژیکی که اسرائیل از پیوند ایران و امریکا در منطقه خواهد برد، نکته جدید و پوشیده‎ای نبوده است، اما مهم آن است که تیم رسانه‎ای و تبلیغاتی دولت با هدف توجیه تراشی داخلی برای مشروعیت بخشی به مذاکرات خود با دولت اوباما، خط تبلیغاتی کاملا متفاوتی با آن را در داخل کشور تبلیغ کرده و تاکنون تلاش کرده تا نشان دهد که مخالف اصلی برقراری ارتباط رژیم صهیونیستی است.

این در حالی است که بر هر کنش‎گری در فضای سیاسی بین‎الملل روشن است که اصولا اسرائیل موجودیتی جز یک موجود دست پروده امریکا در منطقه به عنوان یکی از ابزارهای قدرت و اعمال هژمونی این کشور بر منطقه خاورمیانه نبوده و بر همین اساس ادعای مخالفت با برقراری ارتباط با ایران از سوی اسرائیل، یک ادعای رسانه‎‎ای به شمار می‎رود.

شاید در این شرایط بازخوانی این بیان پر اهمیت از رهبر معظم انقلاب خالی از لطف نباشد که: درک میکنیم چرا آمریکایى‌ها این روزها باز مجدداً مسئله‌ى مذاکره را هى تکرار میکنند، هى میگویند پشت سر هم به زبانهاى گوناگون؛ ما میفهمیم علت چیست. به قول خود آمریکایى‌ها، سیاست خاورمیانه‌اى آنها دچار شکست شده. آمریکا در سیاستهاى خود در این منطقه، دچار شکست است. احتیاج دارند به اینکه یک برگ برنده‌اى را به قول خودشان رو کنند؛ این برگ برنده از نظر آنها عبارت است از اینکه: نظام جمهورى اسلامىِ انقلابىِ مردمى را، بکشانند پاى میز مذاکره؛ به این احتیاج دارند. میخواهند به دنیا اعلام کنند که ما حُسن نیت داریم. نه، ما حُسن نیتى مشاهده نمیکنیم.

منبع: رجانیوز



برچسب‌ها: امریکا

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه