سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://up.p30room.ir/uploads/138697527378971.jpg
نگرانی انگلیس خبیث
جمعه 91/12/11 ساعت 5:56 عصر | نوشته ‌شده به دست اBasij | ( نظرات )

تأسف دیپلمات ارشد انگلیس از سقوط اصلاح طلبان در ایران 

وزیر خارجه انگلیس در دوره ریاست جمهوری خاتمی، نسبت به از دست رفتن آن دوره شیرین ابراز تأسف کرد.
جک استرا حد فاصل سال های 2001 تا 2006 وزیر خارجه انگلیس بود و به همراه وزرای خارجه فرانسه و آلمان به تهران آمد و بیانیه موسوم به تهران را امضا کرد. ایران در دوره فعالیت استرا و حضور اصلاح طلبان در دولت و مجلس، تمام فعالیت های اتمی خود را برای دو سال و نیم تعلیق کرد اما طرف غربی به تعهدات بی مایه خود شامل فروش قطعات یدکی هواپیما و تروریست تلقی کردن گروهک تروریستی منافقین عمل نکرد.
بی بی سی با اشاره به کتاب خاطرات تازه منتشر شده جک استرا می نویسد: او در فاصله ای کوتاه 5 بار به ایران سفر کرد. «دیگر به جریان عادی کار آشنا بودم، وقتی هواپیما می نشست، کارمندان زن همراه با شوخی های بسیار- که من هم معمولاً سردمدارش بودم- باید روسری و مانتوهای خود را به تن می کردند». در میان همکاری های رو به گسترش امنیتی ایران و آمریکا [بر سر افغانستان] ناگهان ضربه ای اساسی به همه چیز وارد شد که تعجب اروپایی ها و بهت ایران را به دنبال آورد؛ سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا در کنگره و قرار دادن نام ایران در کنار کره شمالی و عراق به عنوان محور شرارت. تردیدهای سنتی در جمهوری اسلامی نسبت به صداقت آمریکایی بار دیگر بالا گرفت. جک استرا می گوید نمی داند گنجاندن نام ایران در این فهرست عامدانه بوده یا از روی سهل انگاری اما به نظر او از نظر استراتژیکی و راهبردی «فاجعه» بود.
استرا می نویسد که آمریکایی ها «اگر درک دقیق تری از وضعیت پیچیده نخبگان ایران داشتند- نه دیدگاهی تک بعدی که ایران کشوری دیکتاتوری است- در می یافتند که موضعی چنین دفعی، قدرت مردی را که روابط بهتر و تازه ای با غرب آغاز کرده- یعنی خاتمی- تا چه حد تضعیف می کند و در برابر، قدرت های تیره و تیره تر را که موقعیت شان به شیطان و اهریمن نشان دادن آمریکا وابسته است، تقویت می کند.»
استرا اما توضیح نمی دهد که چرا انگلیس و دو کشور دیگر اروپایی در قبال امتیازهایی که اصلاح طلبان می دادند، به حداقل تعهدات خود پایبند نماندند و هنگامی که دیپلمات های ایرانی گفتند تعلیق موقت فعالیت های اتمی کی تمام می شود، پاسخ شنیدند از نظر ما بهترین تضمین، تعطیلی دایمی برنامه اتمی ایران است؟! استرا اما امضای بیانیه تهران را یک روز استثنایی در خاطرات خود توصیف کرده است. آن زمان از قول استرا گفته شد که ما میوه اشغال افغانستان و عراق را در تهران چیدیم(!)
استرا با ابراز تأسف از سقوط اصلاح طلبان، آن را محصول سیاست نئوکان های آمریکا توصیف می کند و این در حالی است که در همان دوره بارها مقامات آمریکایی و از جمله جرج بوش تصریح کرده بودند «ما از اصلاح طلبان در ایران حمایت می کنیم».
 

منبع: کیهان



برچسب‌ها: سیاسی

 
لینک دوستان
دیگر موارد
کد موزیک آنلاین برای وبگاه